Appen met Suzanne Visser over het tienjarig bestaan van Dutch Digital Design
Vorige week was het feest bij Dutch Digital Design! De stichting die zich inzet voor de zichtbaarheid van het beste Nederlandse interactieve werk in binnen- en buitenland, bestaat namelijk tien jaar. Deze mijlpaal werd gevierd tijdens het jaarlijkse Partner Dinner, waar ook bekend werd gemaakt dat oprichter Bert Hagendoorn het leiderschap overdraagt aan Suzanne Visser. We spraken met Suzanne over het feestelijke jubileum, het vernieuwde bestuur en dè ultieme tip voor jonge makers.
Status: Ola Guapa
Hey Suzanne, Sem hier van Fonk. Top dat je tijd hebt om te appen!
Hi Sem, ja leuk!
Vorige week was natuurlijk jullie Partner Dinner. Hoe hebben jullie het tienjarig bestaan van Dutch Digital Design gevierd tijdens deze avond?
Het was een bijzondere avond, voor mij was het de visualisatie dat we in 10 jaar Dutch Digital Design echt een merk hebben neergezet waar we als Nederlandse industrie trots op mogen zijn. We konden dit vieren met een indrukwekkende groep met professionals uit het vak en vanuit verschillende bureaus. Samen stilgestaan bij de afgelopen tien jaar, maar vooral gekeken naar wat er de komende tijd gaat gebeuren. En natuurlijk: de aankondiging van het vernieuwde bestuur!
Dat klinkt als een feestelijke avond! Wat is voor jou het hoogtepunt van 10 jaar Dutch Digital Design?
Als je terugkijkt over de afgelopen jaren kun je zien dat er veel sterk interactief werk is gemaakt. Voor mij is het hoogtepunt dat we dat een podium hebben kunnen geven, zowel in de media, op onze eigen platformen maar ook op (inter)nationale podia. De energie spat er vanaf zodra onze Nederlandse bureaus op het podium staan (zoals op SXSW Austin, Cannes Lions en Dutch Design Week).
Wat maakt een Dutch Digital Design nou echt Nederlands?
Nederland staat bekend om het creëren van onderscheidend interactief werk, voortbouwend op wereldberoemde traditie en internationale ambitie van Dutch Design. We verkennen graag de randen, durven te experimenteren en we zijn gewend om samen te werken met andere achtergronden en disciplines.
Heb je hier een goed voorbeeld van?
Wij selecteren met een groep onafhankelijke curatoren het beste Nederlandse interactieve werk, daardoor hebben we talloze goede voorbeelden op onze website en socials staan! Dit is trouwens niet alleen werk van de aangesloten bureaus, want iedereen kan eenvoudig een case aanmelden via onze site.
Wat voor mij een recent hoogtepunt is geweest is MissJourney van ACE, aangezien dit de bias in AI op een prachtige manier onder de aandacht brengt.
Ik ga snel even kijken op jullie socials! Nog even terug naar jullie aanwezigheid op events: wat hebben jullie in petto voor Cannes Lions?
We zijn oorspronkelijk mede oprichter van de Embassy of Dutch Creativity (funfact!), dus we zijn er altijd aan verbonden. Nederlanders zijn goed in samenwerken met elkaar en dat laten we tijdens deze gezamenlijke handelsmissie ook elk jaar zien. Met een paar van onze partners wordt nu gekeken of we interactieve experiences neer kunnen zetten tijdens het event.
Vet, dan zie ik jullie daar! Hoe ga jij samen met het vernieuwde bestuur een stempel drukken op Dutch Digital Design?
We hebben een ongelooflijk sterk fundament neergezet en kunnen daar met het vernieuwde bestuur op voortbouwen. Vanuit mijn rol als voorzitter ga ik meer inzetten op kennisdeling en zorgen dat onze activiteiten nog meer bijdragen aan het succes van de bureaus. Daar heb ik natuurlijk heel veel zin in!
Dat snap ik helemaal! Hoe dit er in de praktijk uit?
Qua kennisdeling zijn we net gestart met een serie Breakfast Sessions, waarbij we alle partners bij elkaar brengen rondom een actueel thema. Daarnaast gaan we specifieke expertises van de bureaus bij elkaar brengen om elkaar te versterken. En waar we ook nog mee bezig zijn is het aansluiten bij nieuwe handelsmissies en creatieve events. Genoeg te doen!
Dan nog even over jullie nieuwe partners: hoe zijn deze nieuwe samenwerkingen tot stand gekomen?
Als nieuwe manager partnerships heeft mede-bestuurslid Bert Hagendoorn de afgelopen tijd gekeken naar de diversiteit die we zoeken in onze groep partners om Nederland op het gebied van digital design zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Er waren een aantal bureaus die daar perfect op aansluiten én voldoen aan onze strenge criteria. We zijn enorm trots op alle partners die nu aangesloten zijn.
Hoe gaan zij hun steentje bijdragen aan Dutch Digital Design?
Als Dutch Digital Design is ons doel om met alle partners als collectief naar buiten te treden en de krachten te kunnen bundelen. Alleen gezamenlijk kunnen we een stempel drukken en laten zien hoe sterk en interactief het Nederlandse digitale design werk is. Dus alle partners zijn daar, met het werk dat zij maken en de visie die zij delen, een belangrijk onderdeel van!
Nog een laatste vraag en dan ronden we af: wat is jouw ultieme tip voor jonge makers om uit te blinken in digital design?
Mooie vraag! Er is veel talent in onze industrie maar vaak nog redelijk ‘onzichtbaar’ voor de bureaus. Mijn advies is vooral om lef te hebben: nodig die ontwerper die je zo goed vindt uit voor een kop koffie, zorg dat je werk zichtbaar is of kom naar de events waar wij ook vertegenwoordigd zijn om ons en onze partners te ontmoeten!
Good to know! Bedankt voor je tijd en nieuwe inzichten Suzanne!
Dank voor het interview Sem! Mooi dat we de kracht van Dutch Digital Design ook hier kunnen laten zien. Tot de volgende!