Game-ontwerpers ontwerpen spel Jheronimus Bosch
14-09-2012 (08:14) - Bureaus
‘Ontwerp een originele, artistieke game waardoor het werk van Jheronimus Bosch (ca. 1450 – 1516) opnieuw wordt beleefd.’ Met deze oproep zet stichting Jheronimus Bosch 500 game-ontwerpers over de hele wereld aan de creativiteit van de belangrijkste Nederlandse schilder uit de middeleeuwen digitaal te vertalen naar hedendaagse artisticiteit. Een internationale jury kiest uit de inzendingen het ontwerp dat tijdens het landelijke Jheronimus Bosch-jaar wordt gelanceerd. Het is de eerste keer dat een Nederlandse organisatie een internationale pitch voor een game uitschrijft.
De art game kan het best worden vergeleken met een interactieve animatie. Het is een relatief nieuwe kunstvorm die volop in ontwikkeling is. Anders dan de bekendere commerciële games, hebben art games een andere invalshoek. Ze verkennen de randen van het genre en experimenteren bijvoorbeeld met het doel van het spel, de verschillende levels en de muziek. Ook een onderscheidende beeldtaal kenmerkt een art game. Het kan hierbij zowel gaan om abstracte vormen, platte vormen als om een hyperrealistische weergave van de werkelijkheid.
Het publiek kan stemmen op zijn of haar favoriet. Deze stemmen tellen mee bij de beoordeling door de internationale jury, die bestaat uit autoriteiten uit de ‘art gamescene’: Brandon Boyer, Margaret Robertson, Ed Key en Zuraida Buter. Vijfde jurylid is Ad ’s-Gravesande, artistiek leider van stichting Jheronimus Bosch 500.
