Marcel's Green Soap wint vijfde editie Coolest Dutch Brands

14-06-2022 (22:00) - Cool Brands

Dagelijks beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als creatieven en strategen twaalf sustainable en van origine Nederlandse merken mogen beoordelen? Met dit gegeven als vertrekpunt, gaat de redactie van FONK magazine jaarlijks aan de slag om tot twaalf nominaties te komen, die door een vak- en publieksjury worden beoordeeld. Op 14 juni won, in een spannende finale bij circulair C-Bèta Marcel's Green Soap de Coolest Dutch Brand Award 2021.
 
In december 2021 was de lijst met twaalf merken compleet en moest de vraag beantwoord worden welk van deze merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2021 mag noemen. De twaalf genomineerden van de 2021-serie: Crisp (januari-nominatie), Farmtrace (februari), Karma Kebab (maart), Holie (april), North Sea Farmers (mei), Moonback (juni), Marcel's Green Soap (juli), Sprinklr (augustus), Lalaland (september), Livekindly Collective (oktober), Atelier Jungles (november), Wasteboards (december). 
 

Finalisten: Karma Kebab, Lalaland en Marcel's Green Soap

De 12 genomineerden hebben in februari 2021 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat geboekt? Hun antwoorden op deze vragen vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de vakjury. In maart 2022 wees de vakjury in een live juryronde bij MassiveMusic Karma Kebab, Lalaland en Marcel's Green Soap aan als de finalisten van 2021.
 

Oer-Hollandse ambitie scoort bij Coolest Dutch Brands

Op 14 juni hebben de finalisten in power pitches de resterende vragen van de jury naar beste kunnen beantwoord, waarna hèt Coolest Dutch Brand 2021 is gekozen. Na de presentaties en kundig door een vragenvuur geloodst door juryvoorzitter Meindert van den Heuvel, hebben de Vakjury en Publieksjury Marcel's Green Soap aangewezen als winnaar van unieke Coolest Dutch Brand Award 2021. Een greep uit de jury-comments: 'Marcel leeft het merk; sterk ontwikkeld ondernemerschap; Oer-Hollandse ambitie
maakt het verschil.'
 
Lalaland en Karma Kebab waren in de finale hooggewaardeerde runners-up die met hun presantaties bewezen hun finalisten-positie meer dan waard te zijn.
 

Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een jaarlijkse verkiezing waarin sustainable en van origine Nederlandse merken centraal staan. Coolest Dutch Brands is een initiatief van FONK media. Met dit initiatief wil FONK de zichtbaarheid van opmerkelijke, van origine Nederlandse sustainable merken vergroten en hun missie een breder draagvlak bieden.
 

Vakjury 2021

Coolest Dutch Brands 2021 is tot stand komen dankzij de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury die hun expertise in drie juryrondes beschikbaar heeft gesteld. In de finale werden vakjury bijgestaan door de publieksjury. De vakjury 2021 werd gevormd door:

Meindert van den Heuvel - Voorzitter
Nicolette Hulsebos – redactie FONK magazine
Rob Benjamens - BBA
Arthur Herpel – Heldergroen
Jeroen Verbrugge - Flex/design
Maira Evers – Gardeners
Linda de Graaff - The Family Amsterdam
Sven Vening - dentsuACHTUNG!
Thomas van Slooten - Dept Agency
Birgit Zuurveld 
Karina Buitenhuis - Eigen Fabrikaat
Marcel van Zwieten – DotControl
Diederik Sjardijn - KesselsKramer
Ronen Wolf - 5PM
Tamberly Sas-Husson - Fama Volat
Bart Kampschreur - Vertigo 6
Paul Kroef - ARA
Robert Volten - TBWA\Neboko
Charlotte Koeleman - Somention
Sjors van Hoof - Born05
Maarten Reijersberg - RAUWCC
Lorenz de Valk - Lijm Amsterdam
Rozemarijn Koopmans - Multitude
Maartje van Beek – Epidemie
Ernst Jan Smids - JUMP! Retail
Ron van Loenen - Ruwer
Robin Pas - Energize
Charles Borremans - iO Digital - Campus Amsterdam
Anja Froeling - Selmore
Graham Sturt - D8 Amsterdam
Tomas Hesseling - Shopworks
Martijn Jaartsveld - STROOM
Taco Schmidt - Qindle
Michan Tolman - Popcorn Stories
Mike Dijkstra Taurel - Globrands
Jan-Willem van Beek - Forty
John Meulemans - Endeavour
Lennart Boven - TDE
Erwin Luijendijk - Cut the Code
Geerke Catshoek- Calamity Jane
Ronald van Schaik - Kaliber
Gert van der Kaay - Mad. Avenue
Jasper de Vink - Studio Piraat
Michael Versélewel de Witt Hamer - Revitalize
Frieda Ulsamer de Waard - 2Basics
Stef de Jong - Likefriends
Gesina Roters - Day
Martijn de Beijer - CHUNK
 

sponsors en partners

Coolest Dutch Brands 2020 kwam mede tot stand dankzij de onmisbare steun en inzet van onze partners:
Hoofdsponsor ConceptD
Sponsor Ruwer
Partners iO Digital Amsterdam - Campus Amsterdam (challenger vlogs), MassiveMusic (Playlist halve finale en afterparty)
Design & realisatie Coolest Dutch Brand Award 2021: D8 Amsterdam, Studio Lotte Douwes, ArtBox
 

Nieuwe award komt met NFT

Vanwege het 5-jarig jubileum van Coolest Dutch Brands werd de Award in het nieuw gestoken. Deze wordt voortaan als (gercyclede) fysieke award én als NFT uitgereikt. Bekijk hier video van de making of van de Coolest Dutch Brand Award 2021 door D8 Amsterdam, Studio Lotte Douwes en Artbox. 
 

Alle ins & outs in FONK magazine

In FONK magazine 341, die op 6 juli verschijnt verschijnt, lees je alle ins & outs over de finalisten, de winnaar en de totstandkoming van Coolest Dutch Brands 2021. Wil je FONK lezen en heb je geen abonnement? Meld je in dat geval hier aan en lees FONK magazine 3 maanden (6 edities) gratis!
 

Sponsors en partners

Hoofdsponsor: ConceptD
Sponsor: Ruwer
Partners: GUC Agency (challenger vlogs), D8 Amsterdam (award design), Massive Music (host halve finale), studio lotte douwes (award realisatie) en Artbox (NFT).
 
vlnr Martijn Thijssen (Artbox), Marcel van der Heijden (Karma Kebab), Marcel Belt (Marcel's Green Soap), Ugnius Rimsa (Lalaland), Graham Sturt (D8 Amsterdam) - fotografie: Giuseppe Toppers, Danto