Wilderful genomineerd bij Coolest Dutch Brands
Als het aan Wilderful ligt, worden lokale en natuurvriendelijke bloemen het ‘nieuwe normaal’. Vers en direct van het veld én gegarandeerd pesticidenvrij. Samen met een netwerk van lokale kwekers en bloemisten brengt Wilderful de mooiste en puurste bloemen op de markt. Vol passie vertelt founder Silke Tijkotte alles over de start-up, gelanceerd in mei 2024 en hun missie die de bloemensector gezonder wil maken. Wilderful werkt inmiddels met 15 partijen en heeft 70 lokale kwekers en bloemisten die mee willen doen.
Silke: ‘Ik zag dat veel consumenten zich afvroegen welke impact gangbare bloemen hebben. Toen ben ik zelf een eigen tuin begonnen om dat te leren. Hoe teel je in Nederland bloemen zonder chemische middelen en kunstmest?’ Silke komt in aanraking met biologische kwekers en bloemisten en volgt tegelijkertijd een bloemistenopleiding (Green Design) in Zwolle. Daar ontmoet ze haar Wilderful partners Denise en Jennifer. ‘Na een paar jaar kwam ik met het idee voor Wilderful. In de zomer van 2023 heb ik mijn baan opgezegd en deed ik het hele najaar onderzoek en schreef het businessplan. In maart 2024 volgde een crowdfunding en in mei zijn we gelanceerd.’
Zeventig bloemisten en kwekers in de rij
‘Ons grootste succes is dat we binnen één jaar van vijf
naar vijftien bloemisten zijn gegaan en een heel inkoopsysteem hebben ingericht. Dat mensen ons kennen en dat we genoemd worden als duurzaam alternatief, bijvoorbeeld tijdens een recente grote discussie over bloemen en pesticiden. Dan denk ik echt, wauw!’
Het succes van Wilderful zit verder bij het ondersteunen van bloemisten die stappen willen zetten naar deze natuurvriendelijke bloemen. ‘We werken bijvoorbeeld ook met bloemisten die nog met gangbare bloemen werken, die helpen we door meer bio-aanbod beschikbaar te stellen. Niet iedereen kan het meteen 100% op deze manier doen, als we maar samenwerken en daarin leren. Daarnaast staan er al zeventig kwekers en bloemisten op onze lijst die graag met ons allen willen samenwerken. We kijken nu wat we volgend jaar allemaal met hen kunnen bereiken.’
Het volledige verhaal van Wilderful lees je nu in FONK editie #406. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.
Over Coolest Dutch Brands
De redactie van Fonk Magazine selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het Jaar. De genomineerde merken voeren, elk op hun eigen manier, duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze zijn in het jaar van hun nominatie positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product en/of dienstverlening en weten aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden. Dappr is eerder genomineerd dit jaar. En nu: Wilderful.
Partners Coolest Dutch Brands
Coolest Dutch Brands 2024 wordt mee mogelijk gemaakt door: Dentsu Creative Amsterdam, Ruwer en MassiveMusic.