AkzoNobel haalt jaardoelen niet en zet in op kostenbesparing in 2025

AkzoNobel haalt jaardoelen niet en zet in op kostenbesparing in 2025

29-01-2025 (11:20) - Economisch

AkzoNobel heeft in 2024 niet de resultaten behaald die het had verwacht. Ondanks een lichte omzetgroei bleven de winsten achter door hogere kosten en een uitdagende markt. Het bedrijf moest extra uitgaven doen voor herstructurering, wat de winst drukte. In 2025 zet AkzoNobel daarom in op kostenverlaging en efficiënter werken om zijn winstgevendheid te verbeteren.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 4%, maar de nettowinst daalde flink. Het bedrijfsresultaat zakte naar €127 miljoen, vergeleken met €214 miljoen een jaar eerder. Dit kwam vooral door de kosten van aanpassingen binnen het bedrijf. Ook de kasstroom uit dagelijkse bedrijfsactiviteiten nam af, van €574 miljoen naar €398 miljoen.

Uitdagend jaar

Over heel 2024 bleef de omzet met €10,7 miljard nagenoeg gelijk aan het jaar ervoor, maar de winst voor belastingen daalde van €1,13 miljard in 2023 naar €917 miljoen. Dit betekent dat AkzoNobel zijn financiële doelen niet heeft behaald.

CEO Greg Poux-Guillaume geeft toe dat het jaar uitdagend was: "2024 was een jaar waarin we groeiden, maar de markt bleef lastig. In het vierde kwartaal hielden we de kosten stabiel, maar we moeten nog meer stappen zetten om sterker te worden."

Vooruitblik 2025

Voor 2025 verwacht AkzoNobel geen sterk marktherstel, maar het bedrijf wil de winst verbeteren door slimmer en efficiënter te werken. Het doel is om meer uit de bestaande omzet te halen door kostenbesparingen en een strakkere bedrijfsvoering. Ook wil AkzoNobel de schulden verder afbouwen en zijn financiële positie versterken.

Het bedrijf blijft streven naar een hogere winstmarge en een beter rendement op investeringen, maar heeft nog geen concrete datum genoemd waarop deze doelen worden gehaald. "We maken AkzoNobel sterker, dynamischer en concurrerender. Dit zal ons goed van pas komen wanneer onze eindmarkten weer gaan groeien," aldus Poux-Guillaume. 

 


Bureaus

Media

Marketing