Artsen zonder Grenzen vult digitaal kerstpakketten voor mensen in nood

06-12-2022 (09:58) - Economisch

De kerstcampagne van Artsen zonder Grenzen, waarbij je digitaal een kerstpakket vult voor mensen in nood, gaat vandaag voor de 15e keer van start. Nieuw dit jaar is dat je een persoonlijke kerstkaart naar hulpverleners van AzG kan sturen, die tijdens de feestdagen doorwerken om mensen wereldwijd van medische zorg te voorzien.

“Vijftien jaar geleden hebben we onze eigen versie bedacht van iets waar men in Nederland elk jaar weer reikhalzend naar uitkijkt: het kerstpakket. Maar in plaats van kerstkoekjes, koffiebonen of glühwein vul je ons pakket met levensreddende middelen zoals schoon drinkwater, een bevallingskit of een infuus. Voor mensen in nood, over de hele wereld. Dit concept is over de jaren erg succesvol gebleken”, zegt Judith Sargentini, directeur voor Nederland, Artsen zonder Grenzen. Uit representatief onderzoek in opdracht van de organisatie blijkt dat 69 procent van de Nederlanders rondom de kerstperiode iets over heeft voor mensen die het minder hebben.

Kerstkaart aan een hulpverlener

Nieuw aan de kerstcampagne dit jaar is dat mensen kerstkaarten kunnen sturen naar hulpverleners van Artsen zonder Grenzen om ze een hart onder de riem te steken. Zoals aan de Amsterdamse Laura, die tijdens de feestdagen niet thuis is bij familie en vrienden, maar in een ziekenhuis werkt in de Democratische Republiek Congo. Op de website van AzG stellen deze hulpverleners zich voor, waarna je hen een persoonlijke boodschap kan sturen. In een week tijd zijn er al meer dan duizend kerstkaarten verstuurd.

Impact van kerstcampagne

De financiële steun en betrokkenheid die AzG jaarlijks ontvangt tijdens de kerstcampagne is van grote waarde. Hierdoor kon Artsen zonder Grenzen in 2022 bijvoorbeeld duizenden mazelenvaccins toedienen in Afghanistan en behandelde de organisatie tienduizenden gevallen van ondervoeding bij kinderen in Nigeria, Ethiopië en Somalië. Maar ook dichterbij huis werd de roep om medische noodhulp steeds luider, door de oorlog in Oekraïne. En zelfs in Nederland, waar Artsen zonder Grenzen voor het eerst in haar 51-jarige bestaan werkte om kwetsbare vluchtelingen te behandelen die in mensonwaardige omstandigheden verbleven, in Ter Apel.

“Ons kerstpakket laat elk jaar zien dat het relevant is en een toegevoegde waarde heeft. In de meer dan 70 landen waar wij actief zijn, is er behoefte aan medische zorg en een gevoel van menswaardigheid. Samen met én dankzij onze donateurs kunnen wij dit bieden”, zegt Sargentini. Online is te zien wat de symbolische waarde is van elke donatie. Het bijbehorende campagnebeeld is ontworpen door Happy Horizon Non-profit.

 


Bureaus

Media

Marketing