Derde jaarlijkse Zalando Diversity & Inclusion (D&I) rapport toont vooruitgang op ‘inclusive by design’

Derde jaarlijkse Zalando Diversity & Inclusion (D&I) rapport toont vooruitgang op ‘inclusive by design’

08-11-2022 (14:17) - Economisch

Zalando heeft haar derde diversiteit en inclusie (D&I) jaarverslag gepubliceerd. Het toont de vooruitgang op twaalf concrete ambities binnen de vier pijlers van Zalando’s D&I-strategie do.BETTER: talent, leiderschap, klanten en partners.

Het rapport onderstreept Zalando's streven om het startpunt voor mode voor iedereen te zijn. Het afgelopen jaar heeft Zalando het aantal black-owned merken vergroot en een uitgebreid assortiment aangepaste mode gelanceerd. Bovendien wist het bedrijf het aandeel vrouwen in leidinggevende functies (+2,3pp tot 37,5%) en in technische functies (+3,6pp tot 24,8%) te vergroten en boekte het vooruitgang bij verschillende andere doelstellingen.

63 black-owned merken

Zalando heeft in totaal 63 black-owned merken op het gebied van beauty, sieraden en mode op het platform opgenomen sinds 2020. Het aanbod bevat zowel gevestigde merken zoals Karl Kani, als lokale merken van over de hele wereld, zoals Aaron Wallace (Londen), Dechase (Amsterdam) en Thebe Magugu (Johannesburg). Door langdurige relaties op te bouwen met merken die zich richten op ondervertegenwoordigde groepen of daaruit voortkomen, wil Zalando de behoeftes van klanten beter begrijpen. Dit geldt niet alleen voor black-owned merken, maar ook voor categorieën als modest wear of genderloze mode.

Moeilijk haalbaar

Momenteel nemen vrouwen bij Zalando 24,8% van de technische functies voor hun rekening. Hoewel het bedrijf een sterke jaar-op-jaar groei ziet (vergeleken met 21,2% in 2021), zal de doelstelling van 40-60% tegen 2023 moeilijk te halen zijn, vooral omdat de wereldwijde macro-economische omstandigheden leiden tot een vertraging in het aannemen van nieuwe werknemers. Zalando zet zich in voor het verhogen van deze cijfers door verbeteringen in het wervingsproces, zoals gegarandeerde gendervertegenwoordiging in sollicitatiecommissies, te combineren met strategische initiatieven om talenten uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen aan te trekken voor technische rollen.

Zalando streeft ook naar een beter verdeelde gendervertegenwoordiging in managementposities. Momenteel is 37,5% van de top-vijf leidinggevende functielagen bezet door vrouwen. Zalando komt zo dichtbij de ambitieuze doelstelling om hier tegen het einde van 2023 40-60% van te maken. De voortdurende vooruitgang (vs. 35,2% in 2021) was mogelijk door de implementatie van de eerder genoemde verbeteringen in het wervingsproces en door het opzetten van concrete initiatieven zoals Grow@Zalando, een interne ondersteuning voor loopbaanontwikkeling. 


Bureaus

Media

Marketing