Flitsbezorging groeit onstuimig

10-01-2022 (16:40) - Economisch

Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. Er is sprake van een zeer forse groei want in het eerste halfjaar van 2021 waren het nog slechts zo’n 200.000. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Kantar in november 2021 heeft uitgevoerd onder ruim 44.000 consumenten van 16 jaar en ouder.
 
De onstuimige groei is niet alleen het resultaat van een groeiend aantal aanbieders; na Gorillas in 2020 betraden in 2021 ook Flink, Getir en Zapp de Nederlandse markt. Ook speelt mee dat deze partijen hun bezorggebied fors aan het uitbreiden zijn. Inmiddels woont 13% van de Nederlanders in een gebied dat door minimaal één van deze spelers wordt bediend.
 

Een miljard omzet in 2022?

Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantae in dat ultimo 2021 de totale besteding van Nederlandse consumenten aan flitsbezorging circa € 40 miljoen per maand bedroeg en daarmee op jaarbasis in 2021 zo’n half miljard euro. Als de groei in 2022 onverminderd doorzet, kan de grens van 1 miljard dit jaar worden gehaald of overschreden. 

Bureaus

Media

Marketing