Krimp in supermarktomzet voor het eerst in twintig jaar

Krimp in supermarktomzet voor het eerst in twintig jaar

12-01-2024 (11:56) - Economisch

Voor het eerst in twintig jaar zal de supermarktomzet in 2024 dalen, verwacht ING. 

Dit is het gevolg van het verbod op verkoop van tabak in supermarkten, dat geldt vanaf juli 2024. Lidl en een groot deel van de Albert Heijn-supermarkten verkopen in de eerste helft van dit jaar al geen tabak meer. 

Door dit verbod zullen supermarkten ruim 1,5 miljard euro minder omzet draaien. De verkoop van tabak is goed voor ongeveer 7 procent van de totale supermarktomzet, oftewel 3,2 miljard euro. Dit zal grotendeels verplaatsen naar tankstation, tabaks- en gemakszaken. 

Stijging productprijzen

Maar: als verkoop van tabak niet wordt meegerekend, stijgt de supermarktomzet juist in 2024 volgens ING. De productprijzen zullen ongeveer 1 procent stijgen. 

 


De Ondernemer

Bureaus

Media

Marketing