MIMETAS wint Nederlandse Innovatie Prijs 2022

02-11-2022 (21:33) - Economisch

MIMETAS is op 2 november tijdens het tv-programma De Wereld van Morgen op NPO1, uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Innovatie Prijs 2022. Van de ruim 700 deelnemende bedrijven was MIMETAS, dat menselijke 3D ziektemodellen creëert om nieuwe geneesmiddelen te ontwikkelen, de winnaar. MIMETAS kan door het gebruik van micro-organen met medicijnen experimenteren, waardoor ze efficiënter, goedkoper en gerichter kunnen worden ontwikkeld én dierproeven niet meer nodig zijn.

De Nederlandse Innovatie Prijs is een initiatief van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam, onder leiding van professor Henk Volberda. Ieder jaar worden op basis van de Nederlandse Innovatie Monitor organisaties geselecteerd die excelleren op het gebied van innovatie die bijdragen aan verbetering voor mens en milieu. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens het Nationaal Innovatiediner van de Big Improvement Day in samenwerking met Amsterdam Centre voor Business Innovation en AVROTROS.

menselijke 3D ziektemodellen
De prijs werd dit jaar in ontvangst genomen door MIMETAS. Dit bedrijf richt zich op het creëren van menselijke 3D ziektemodellen die kunnen worden gebruikt voor het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen. Het bedrijf ontwikkelde de OrganoPlate, een soort kweekplaat waarop zeer kleine levende modellen (op ‘microformaat’) van menselijke organen worden gekweekt – waaronder long- en darmweefsel en de lever – die van bloedvaten en zelfs van ziektes voorzien kunnen worden.

Gezond business model

“MIMETAS kan door het gebruik van het micro-orgaan met medicijnen experimenteren, waardoor ze efficiënter, goedkoper en gerichter kunnen worden ontwikkeld én dierproeven niet meer nodig zijn. Dit is een baanbrekende innovatie in de farmaceutische sector en een voorbeeld van kennisintensief ondernemerschap." Dit, gecombineerd met het gezonde businessmodel en de internationale groei die het bedrijf laat zien, was voor de jury doorslaggevend.
 


Bureaus

Media

Marketing