Opportunisme webwinkels werkt averechts

09-02-2023 (09:53) - Economisch

Eén op de vijf Nederlanders (20%) betaalt aankopen steeds vaker achteraf. Dit blijkt uit het European Consumer Payment Report van financieel dienstverlener Intrum. De Nederlandse millennials (mensen geboren tussen 1981 en 1996) doen dit bovendien met 33% bovendien bijna vijf keer zo vaak als hun ouders.

Negatief imago

Dit vergroot de financiële voetafdruk van het incassobeleid van een webwinkel, wat nanadelige financiële gevolgen heeft voor de klant, maar kan het ook een negatief effect kan hebben op het imago van de webwinkel.

Budget vaststellen

Guy Colpaert, directeur van Intrum Benelux : “Buy now, pay later-oplossingen raken steeds meer ingeburgerd in de e-commerce wereld. Deze nieuwe betaaloptie kan de schuldenlast van Nederlandse huishoudens verhogen. Vooral twintiger en dertigers lopen dat risico. Niet alleen gebruiken zij deze betaaloplossing vaker, millennials zijn ook onervaren met de administratiekosten en rentepercentages. Om te voorkomen dat Valentijnsdag een dag wordt waarop consumenten in de schulden terecht komen, is het belangrijk om een budget vast te stellen en je eraan te houden wanneer je krap bij kas zit."


Bureaus

Media

Marketing