Sharefundingplatform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers

Sharefundingplatform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers

10-05-2022 (10:53) - Economisch

Als je als ondernemer financiering nodig hebt, praat je met een bank of een investeringsfonds. Toch kijken traditionele investeerders in een economie waarin alles gericht is op groei vooral naar de mogelijke winst van een bedrijf. Winst zou niet het enige criterium moeten zijn volgens ondernemers Derrick Neleman en Wouter Hagoort want ongelimiteerde groei is eigenlijk altijd schadelijk voor onze omgeving. Zij komen daarom met een duurzaam alternatief: sharefunding, op het splinternieuwe digitale platform Broccoli.

De voedselindustrie in een van de weinige kernindustrieën waarin groei altijd nodig is, want eten en drinken moeten we allemaal. Broccoli is een platform voor gezonde groei van ondernemingen in de food- & drinksector. Op het platform trekken groene ondernemers via sharefunding (groei)kapitaal aan.
 

Mini-beursgang

Sharefunding is een alternatief voor traditionele financiering. Door de digitalisatie van aandelen wordt verhandelen eenvoudig. De onderneming biedt aandelen aan en de investeerder - meestal een fan, klant, werknemer of leverancier - stapt in, in ruil voor een stukje van het bedrijf. Te vergelijken met een mini-beursgang, maar dan voor bedrijven die de wereld wat mooier maken. Voor investeerders biedt dat ook immaterieel voordeel: je helpt een onderneming waarin je gelooft en je bent als mede-eigenaar extra betrokken.
 

Eigen vermogen in plaats van schuld

Derrick Neleman: "We zijn er voor duurzame consumentenmerken in de food & drinks-sector. Want dat is de business die we begrijpen. Daar ligt ons hart. Sharefunding heeft Neleman Organic Vineyards enorm geholpen. We verkopen onze biologische wijnen nu in maar liefst 30 landen. Met een traditionele manier van financiering was dat nooit gelukt. Wat een vrijheid geeft het om te werken met eigen vermogen in plaats van schuld. En hoe tof is het dat we met inmiddels 4.000 mede-eigenaren onze missie waarmaken. Die ervaring wil ik met zoveel mogelijk ondernemers die er net zo in staan als ik delen. Daarom zijn Wouter en ik Broccoli gestart."
 

Deurbeleid

Broccoli heeft een strikt deurbeleid. Met verschillende ervaren ondernemers worden bedrijven en hun propositie geanalyseerd. Vervolgens gaan professionals aan de slag met de juiste juridische structuur en financieel onderzoek. Broccoli faciliteert de relatie tussen onderneming en investeerder, handelt de transactie af en zorgt voor een strakke administratie.

 


Bureaus

Media

Marketing