Voedselbank slaakt noodkreet

25-10-2022 (09:42) - Economisch

De druk op de Voedselbank wordt steeds groter; naar verwachting neemt het aantal klanten deze winter met minimaal 40% toe ten opzichte van begin dit jaar. Unox, Iglo, Hak en Bolletje vormen daarom samen een ‘Wintercollectief’ om de Voedselbank te hulp te schieten en gezinnen die het nodig hebben te helpen.

Er is meer vraag naar voedselpakketten dan ooit, vanwege de energiecrisis en inflatie. De situatie - zelfs voor de winter begonnen is - is nu al kritiek bij de Voedselbank. Andere voedselproducenten worden opgeroepen om zich ook aan te sluiten bij dit collectief, om zo samen klanten van de Voedselbank de winter door te helpen.

Een warm thuiskomen

Esther Slegtenhorst-van Spronsen (Unox) namens het Wintercollectief: “De verhalen komen hard binnen. Veel mensen die letterlijk in de kou zitten, gezinnen die met honger naar bed gaan en weer opstaan. Dit raakt ons in het hart. Daarom hebben wij, als Hollandse merken, de vraag gesteld wat wij kunnen doen om hen, ook deze winter, een warm thuiskomen te geven.” Nicole Freid (Hak): “Meer grote bedrijven hebben diezelfde vraag gesteld. Inmiddels vormen we samen met Iglo en Bolletje een collectief en heeft iedereen zich gecommitteerd om de huidige steun aan de Voedselbank te vergroten.”

Donaties

Unox zal 500.000 blikken en zakken soep doneren aan de Voedselbank om mensen de winter door te helpen. Hak verhoogt de schenking naar 600.000 potten groenten. Daarnaast komt Iglo met 10.000 volledige, voedzame maaltijden en 10.000 groentenmixen en Bolletje met 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten. 

Diverser aanbod nodig

Becky Nascimento (Iglo): “Nu we onze krachten bundelen, kunnen we meer betekenen. Maar er zal nog veel meer bij moeten. Wij hopen dat nog meer bedrijven uit de voedingssector, groot en klein, dit voorbeeld volgen en zich aansluiten bij ons Wintercollectief. Niet alleen vaste donateurs; ook bedrijven die nog niet eerder hebben gedoneerd zijn uiteraard van harte welkom." Geert-Jan Zandbergen (Bolletje): “Er zijn nog heel veel soorten producten nodig. Met een divers aanbod aan donaties kunnen we de Voedselbank nog beter helpen.”

Grote zorgen

Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: “Dit is echt hartverwarmend. We hebben een enorm tekort aan vooral voedzaam eten, zeker nu we de winter ingaan en verse producten moeilijker te krijgen zijn. Ook komt er in totaliteit minder volume binnen, omdat bedrijven er steeds beter in slagen om voedselverspilling tegen te gaan. Op zichzelf een gunstige ontwikkeling, maar de Voedselbank ziet daarmee de tekorten verder oplopen. Er is nog veel meer nodig.”

 


Bureaus

Media

Marketing