
Zalando verdriedubbelt nettowinst in 2024
Zalando heeft zijn nettowinst in een jaar tijd meer dan verdrievoudigd. Dat maakte het Duitse e-commerceplatform bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijf hoopt deze positieve lijn in 2025 door te zetten.
De omzet steeg met 4,2 procent naar 10,57 miljard euro, maar de echte groei zit onderaan de streep. Het brutoresultaat klom met 46 procent naar 511,1 miljoen euro, vergeleken met 349,9 miljoen in 2023. De nettowinst kwam uit op 251,1 miljoen euro, een flinke sprong ten opzichte van de 83 miljoen van een jaar eerder.
Zalando kent deze groei toe aan de succesvolle uitvoering van zijn strategie om het toonaangevende Europese fashion- en lifestyleplatform te worden. Daarbij richt het zich op zowel de consumenten- als zakelijke markt.
'Binnen onze B2C-groeistrategie breiden we ons loyaliteitsprogramma uit, versterken we ons lifestyle-aanbod, met name in categorieën zoals sport, en inspireren we klanten met boeiende contentintegraties', vertelt Robert Gentz, Zalando co-CEO. 'In de B2B-markt verdubbelen we bijna ons aantal actieve markten en bieden we geavanceerdere software- en logistieke oplossingen om merken en retailers te ondersteunen bij hun eigen webshops en apps.'
Prognose 2025
Voor 2025 verwacht Zalando een omzetgroei tussen de 4 en 9 procent, met een brutoresultaat tussen de 530 en 590 miljoen euro. In deze prognose is de geplande overname van modeplatform ABOUT YOU, die deze zomer wordt afgerond, nog niet meegenomen.