Alibaba: jonge vrouwelijke consument domineert e-commerce

Alibaba: jonge vrouwelijke consument domineert e-commerce

19-09-2022 (12:20) - Marketing

70% van de 100 miljoen consumenten die het afgelopen jaar winkelden op Tmall Global, het online cross-border B2C-verkoopplatform van Alibaba, is vrouw.
 
Jennifer Wang, hoofd Tmall Global Europa, legt uit hoe merken van over de hele wereld – ook uit Nederland – hierop inspelen. "In China zijn het voornamelijk vrouwen die de beslissingen over de inkopen in het huishouden nemen. Dit is van invloed op het soort producten dat op het platform wordt verkocht. In de beginjaren van Tmall Global waren vooral producten die voorzien in basisbehoeften populair, zoals babyvoeding. Inmiddels is die focus verschoven en worden bijvoorbeeld steeds meer producten verkocht met ‘geavanceerde toevoegingen’. Door de coronapandemie zijn mensen meer bezig met hun gezondheid. Producten met probiotica, voedingssupplementen en hypoallergene flesvoeding verkopen steeds beter."
 

Selfcare en wetenschap

"Ook selfcare-producten doen het ook goed op het platform. Een voorbeeld van een Nederlands merk dat zich op Tmall Global helemaal op de vrouw richt is Joriole, dat intieme verzorgingsproducten maakt. Verder worden wetenschappelijk onderbouwde huidverzorgingsproducten steeds populairder in China. Deze trend zien we ook in Nederland opkomen. Steeds meer vrouwen stappen over van de traditionele grote merken naar kleinere producenten."
 
Voor mannen zijn de productcategorieën met de grootste groeikansen materialen en kleding voor buitensport, geïmporteerde likeur, spelcomputers, verzorgingsproducten voor mannen en voedingssupplementen.
 
Wang: "Het afgelopen jaar betraden 6.400 ondernemers via Tmall Global de Chinese markt. Het verkoopplatform ondersteunt merken in hun marketing en logistiek op het e-commerceplatform zodat ze voet aan de grond krijgen in China. Inmiddels heeft het platform zo’n 40.000 internationale merken op het gebied van beauty, mode, gezondheid en voeding de Chinese markt op geholpen." 

Bureaus

Media

Economisch