McVitie's en To Boldly Go winnen Ocean Outdoor's Digital Creative Competition Grand Prix
Koekjesmerk McVitie's en het in Londen gevestigde creatieve bureau To Boldly Go zijn uitgeroepen tot de winnaars van Ocean Outdoor's inaugurele Digital Creative Competition Grand Prix.
De Grand Prix werd door een onafhankelijke jury gekozen uit een shortlist van 11 bureaus en merken die een gouden prijs wonnen uit meer dan 360 inzendingen voor de jaarlijkse digitale creatieve wedstrijden in zes Europese landen.
Ocean's competitie zoekt naar originele, gedurfde concepten die Digital out of home (DOOH) als advertentiemedium bevorderen en creativiteit inspireren. De wedstrijd werd 15 jaar geleden voor het eerst gehouden in het VK en is sindsdien uitgebreid naar andere landen omdat Ocean zich nu ook in Europa heeft gevestigd. Eerdere winnaars hebben meerdere Cannes Lions gewonnen en vele andere internationale prijzen gewonnen.
De Grote Prijs
Nieuw voor 2025 is de Grand Prix, een extra prijs bovenop de £100.000 aan schermruimte die al was toegekend aan McVitie's en To Boldly Go als de UK Gold-winnaars van vorig jaar.
De prijs omvat een campagne van een week naar keuze van McVitie's op zes van Europa's meest iconische digitale schermen, waaronder The Amsterdam Leidseplein; Stockholm's Halo; The Iconic in Field's Copenhagen shopping mall ; Helsinki's Redi Icon; The Cube in Oslo; en London's Piccadilly Lights.
Ocean Studio filmt de campagne en creëert zo een asset die gedeeld kan worden via de eigen digitale en sociale kanalen van de winnaars.
De Grand Prix werd beoordeeld op basis van het winnende Britse idee van McVities en To Boldly Go, dat een eeuwenoud Brits debat nieuw leven inblaast. Dare to dunk? is een interactief Digital out of home (DOOH) spel dat gebruik maakt van haptics, gebarenbesturing en chocolade digestieven.
Helen Haines, directeur strategische marketing van Ocean Outdoor Group: “Onze Grand Prix jury vond het gebruik van DOOH om de wetenschap achter koekjes dunken te onderzoeken leuk, boeiend en het zal mensen aan het praten krijgen. Vanuit een creatief en zakelijk perspectief biedt dit idee waarde op elk niveau, waardoor McVitie's en To Boldly Go waardige winnaars zijn van onze allereerste Grand Prix.”
Juryleden
De juryleden voor de Grand Prix werken bij diverse Europese bureaus. Christina Knight, oprichter en uitvoerend creatief directeur, P Mad Women Academy/UKnight AB (Zweden); Therese Becke, CEO van Pol (Noorwegen); Jacob Klintrup, creatief strategisch directeur van Kadaver (Denemarken); en Remy Kurpershoek, chief creative officer en managing director, Publicis Groupe (Nederland).
De bureaus op de shortlist voor de Grand Prix waren Nordea Group Creative; Stendahls; NORD DDB; Rosser; The Barn; &Co. / NoA; Mainostoimisto Convoy Oy; Total Design; Higuita; To Boldly Go; en Elvis. Allemaal 2024 gouden winnaars van Ocean's zes nationale digitale creatieve wedstrijden die originele DOOH-reclameconcepten zoeken en belonen in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.