Loeki de Leeuw 50 jaar

26-01-2022 (09:00) - Media

Loeki de Leeuw viert dit jaar zijn 50ste verjaardag. Nog geen jaar geleden keerde de reclameleeuw terug op de Nederlandse televisie. Recent onderzoek laat zien dat hij met open armen is ontvangen.
 
Op 24 januari 1972, op de week af 50 jaar geleden, verscheen Loeki de Leeuw voor het eerst in de Ster-blokken op NPO 1 en NPO 2 en later ook op NPO 3. Jarenlang sierde de leeuw de reclameblokken en daarmee werd Loeki in een begrip binnen de Nederlandse televisiewereld.

Hoewel de leeuw in 2004 van de buis verdween, bleef hij geliefd. Zo bleek onder meer uit een petitie van NPO Radio 2. In maart 2021 maakte Ster bekend dat Loeki weer een plek zou krijgen in de Ster-blokken. De definitieve terugkeer vond uiteindelijk in mei 2021 rondom het Eurovisie Songfestival plaats.
 
Uit onderzoek van DVJ Insights en Ster uit 2021 blijkt dat associaties over hem positief zijn: Loeki wordt leuk, grappig en gezellig gevonden én roept nostalgische gevoelens op. Ondanks dat Loeki de afgelopen 50 jaar niet altijd op televisie te zien is geweest, is hij nooit helemaal weggeweest.
 
Het leeuwtje was de inspiratiebron voor de Ster Gouden Loeki. De publieksprijs voor de beste tv-reclame, die Ster sinds 1995 jaarlijks uitreikt, zal ook dit jaar weer worden vergeven. Volgende week, dinsdagavond 1 februari, zullen de 10 commercials die nog in de race zijn voor de prijs bekendgemaakt worden. Op vrijdagavond 25 februari wordt in een speciale tv-uitzending op NPO 1 de winnaar van de award onthuld.
 

Bureaus

Marketing

Economisch