RTL zet AI in om zicht te krijgen op omvang online haat

RTL zet AI in om zicht te krijgen op omvang online haat

04-08-2024 (10:18) - Media

Het is RTL’s missie om verbinding te zoeken door het vertellen van verhalen. Verhalen voor Nederland, geïnspireerd door Nederland. Het maatschappelijke gesprek over onderwerpen zoals (onder andere) inclusiviteit en beeldvorming wordt in- en extern steeds vaker gevoerd. Het is een integraal onderdeel geworden van de rol van een mediabedrijf in het hart van de samenleving.

Vanaf deze zomer agendeert RTL een belangrijk thema: online haat. Dat (online) haat en intimidatie toenemen ziet RTL terug op zijn eigen socials. Het lijkt zich vaak te richten op gemarginaliseerde groepen, waaronder de lhbti-gemeenschap. Om de mate van (online) haat en tegen wie het zich het meest richt in kaart te brengen, is RTL een uitgebreid data-onderzoek gestart met behulp van AI. Het onderzoek richt zich op de grootste Instagram-platformen van RTL: RTL.nl, RTL Nieuws, Videoland & RTL Boulevard. Het project wil de aard en omvang van online haat zichtbaar en bespreekbaar maken, inzichten delen en er vooral een positief geluid tegenover zetten.

Eerste inzichten

RTL innoveert al jaren op het gebied van kunstmatige intelligentie en de toepassing ervan op onze platformen en in onze content. Het in house data-science team heeft deze kennis ingezet om grote hoeveelheden social comments te analyseren. De resultaten van dit onderzoek worden in september 2024 verwacht. Een duik in de eerste resultaten van het data-onderzoek laat zien dat de lhbti-gemeenschap, vrouwen en mensen van kleur overmatig met online haat te maken krijgen en specifiek doelwit zijn van haat en intimidatie wanneer ze bij RTL en Videoland te zien zijn.

Peter van der Vorst, Chief Content Officer RTL: “Helaas zien we online haat, ook op onze platforms, de laatste jaren fors toenemen. Dat raakt bijvoorbeeld ook onze talenten, deelnemers aan programma’s en tafelgasten. Sommigen kiezen ervoor om dan maar niet meer zichtbaar te zijn. Dat gaat ten koste van de diversiteit op het scherm en dat vind ik verschrikkelijk. RTL staat voor respect, verdraagzaamheid en diversiteit. We willen dat álle Nederlanders zich kunnen blijven herkennen in de programma’s die we maken en de mensen die daarin te zien zijn. Door dit onderzoek willen we de omvang van de haat in kaart brengen en wie daar het meest door worden geraakt. Daarbij kijken we ook naar onze eigen rol en die van media in het algemeen. We hopen zo nog beter bij te dragen aan een positiever geluid.'

'Er is zoveel moois te winnen als mens en samenleving wanneer we respectvol met elkaar van mening of inzicht kunnen verschillen'

Sven Sauvé, Chief Executive Officer RTL: 'De rol van AI binnen ons bedrijf wordt steeds groter. Ik geloof dat die kennis en kunde niet alleen moet worden ingezet voor commerciële doeleinden. Wij hebben de plicht om verder te kijken en daarom ben ik trots op het feit dat we deze kennis nu inzetten om dit maatschappelijke probleem zichtbaar te maken en aan te pakken. Er is zoveel moois te winnen als mens en samenleving wanneer we respectvol met elkaar van mening of inzicht kunnen verschillen. Het antwoord van RTL: laat haat nooit jouw normaal worden.”

 


Bureaus

Marketing

Economisch