Samen sterker: exclusief interview met NPO's Charelle Akihary en Taco Zimmerman (AVROTROS)
We moesten er bijna een eeuw op wachten, maar vorige maand lanceerden alle publieke omroepen voor de eerste keer een gezamenlijke campagne: 'De plek van ons allemaal'. In FONK #405 lees je een exclusief interview met Charelle Akihary, marketingdirecteur NPO, en Taco Zimmerman, algemeen directeur AVROTROS, over de totstandkoming van dit primeur-project.
In de campagne zijn anderhalve minuut lang nostalgische tv-fragmenten te zien, die stuk voor stuk verankerd zijn in ons collectieve geheugen: van Máxima's traan tot een hysterische Emma Wortelboer. Volgens Taco was de keuze voor oude beelden geen toeval: 'Ze laten perfect het unieke karakter en de geschiedenis van ons bestel zien.' Toch was het samenstellen van de film niet eenvoudig. 'Het creatieve team heeft uren, zo niet dagen, gespendeerd in Beeld en Geluid voor de allerbeste selectie.'
Finesse van reclamemakers
Dat harde werk wierp zijn vruchten af. Toen de eerste versie werd gepresenteerd, hield niemand het droog. 'We kregen allemaal tranen in de ogen,' vertelt Charelle. Ook het publiek was laaiend enthousiast. Trots was een veelgehoorde reactie, terwijl Alexander Klöpping de montage 'een geniale edit' noemde. Dat de juiste snaar werd geraakt, is grotendeels te danken aan creatief bureau D8. 'Waar wij verhalenvertellers zijn, brachten zij de finesse van reclamemakers in. Dat gaf het eindresultaat echt een boost.'
'Dit bewijst dat de publieke omroep meer is dan een drietal tv-zenders'
Gedeelde trots
Volgens Taco symboliseert de gedeelde trots iets groters: 'Dit bewijst dat de publieke omroep meer is dan een drietal tv-zenders. We zijn een verbindende factor in de samenleving, een plek waar alle Nederlanders samenkomen.' Maar juist die verbindende kracht staat onder druk. De publieke omroep verkeert al jaren in zwaar weer en moet ook dit jaar maar liefst 100 miljoen euro bezuinigen. Om te voorkomen dat de omroepen kopje-onder gaan, maken Charelle en Taco zich sterk voor veranderingen in het bestel.
Lees het hele verhaal in FONK magazine 405
Meer weten over de plannen van Charelle en Taco, de impact van de bezuinigingen, en of er een vervolg komt op dit gezamenlijke project? Lees het hele verhaal vandaag in FONK magazine 405. Geen abonnement? bestel een los exemplkaar in onze webshop!