Budweiser’s ‘Lost Dog’ Superbowl-winnaar
03-02-2015 (07:20) - Bureaus
ETCETERA en social media softwarebedrijf Coosto hebben het social media-verkeer in Nederland rondom de Superbowl in kaart gebracht. Tot 12.00 uur gistermiddag zijn er in Nederland 21.357 berichten verstuurd over de Superbowl, waarvan bijna 7.000 tijdens de wedstrijd. De online meest besproken Superbowl-commercial was Budweiser’s Lost Dog.
Ondanks het nachtelijke tijdstip van de Superbowl waren er toch ruim 6.100 Nederlanders die tijdens de NFL-finale via social media spraken over het event. Tijdens de ‘halftime show’ van Katy Perry en aan het einde van de wedstrijd is een duidelijke piek zichtbaar in het aantal Nederlandse berichten.
Vooraf is altijd een hoop te doen rondom de commercials die tijdens de Superbowl worden uitgezonden. Dat was dit jaar niet anders. In Nederland bleek op basis van 1.940 berichten de ‘Lost Dog’-commercial van Budweiser het meest populair. ‘Dit past helemaal binnen de Nederlandse reclamesmaak’, aldus Ben Imhoff, creatief directeur ETCETERA.
‘In Nederland doen commercials waarin dieren de hoofdrol spelen het gewoon goed. Kijk maar naar de meest recente editie van Gouden Loeki, waarin bij drie van de vijf beste Nederlandse commercials dieren centraal staan. De Superbowl laat dit jaar wederom zien dat je wel degelijk reclame kunt maken voor de massa. Ook laat het zien wat de impact is van samen kijken. Dat is tegelijkertijd ook het knappe van de Superbowl-commercials; het zijn stuk voor stuk commercials die een universeel sentiment oproepen.’
