Euro RSCG zoekt 100 duizend fietsen
04-06-2008 (10:48) - Bureaus
‘Hoeveel teruggevonden fietsen zijn er nodig om jou aangifte te laten doen?’ Deze vraag wordt voorbijgangers gesteld in grote steden als Utrecht, Arnhem, Amsterdam, en Rotterdam bij het zien van honderden teruggevonden fietsen. Op deze wijze vraagt de overheid aandacht voor het probleem fietsdiefstal en het belang van een goede aangifte.Per jaar verwisselen er meer dan 700 duizend fietsen door diefstal van eigenaar. Fietsdiefstal wordt door Nederlanders dan ook als een van de grootste maatschappelijke ergernissen genoemd. Daarom heeft de overheid samen met het bedrijfsleven de doelstelling om de komende jaren fietsdiefstal drastisch terug te dringen. In 2010 moet het aantal gestolen fietsen honderdduizend stuks lager liggen. De nieuwste landelijke campagne die vandaag van start is gegaan en in een tiental steden in Nederland georganiseerd wordt, vraagt om een belangrijke participatie van burgers. Tijdens het landelijk georganiseerde evenement worden honderden fietsen uitgestald die allemaal teruggevonden zijn. Iedere week worden er in Nederland meer dan duizend fietsen teruggevonden, waarvan de eigenaar zich niet meldt. Een harde werkelijkheid waar alleen maar verandering in komt wanneer mensen voortaan aangifte doen van fietsdiefstal. Op dit evenement wordt bovendien uitgelegd hoe fietsdiefstal te voorkomen en waaraan een goede aangifte moet voldoen, zodat de kans groter wordt dat een teruggevonden fiets bij de rechtmatige eigenaar terugkomt.

Nieuw landelijk register
Het hart van de campagne is de website www.fietsdiefstal.nl. Een zeer compleet informatiepunt op internet over fietsdiefstal. Via deze site kun je bijvoorbeeld het landelijke fietsdiefstalregister raadplegen en informatie opvragen over fietsdiefstalzaken. Een handig hulpmiddel op deze website is het fietspaspoort. Een persoonlijk document waarin je de unieke kenmerken van je fiets kunt noteren. Op deze manier heb je bij diefstal van je fiets altijd de belangrijkste gegevens bij de hand.
Monument voor gevonden fietsen
Het landelijke evenement is niet de enige opvallende stunt die in sommige steden te zien zal zijn. Zo zal in een aantal andere steden een monument voor de duizenden teruggevonden fietsen worden geplaatst. Dit monument laat foto’s zien van fietsen die in opslagloodsen staan te wachten op hun eigenaar. Euro RSCG Amsterdam
Campagne periode: juni-september 2008
Media: city events, outdoor, print, webvertising
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Monique Dassen, Guus Wesseling,
Oscar Huurdeman, Luurt Smit
Creatief concept: Niek Eijsbouts, Gijs van den Berg, Stan Severin
Strategie: E.J. Koomans
Account: Laurence Hulsmann, Anke van Wengen, Kolja Urban
Design/DTP: Saskia van Diermen-Streefland
Productie/traffic: Albert Plantinga, Bieneke Glijn
Productie city events: Maike Doper (MOVE)
Productie website: eBoost
Mediastrategie: Sander Bots (Eurizon)