In Memoriam: Fred Canté 1940 - 2008
05-05-2008 (10:22) - Bureaus
Fred Canté was een begenadigd copywriter. Een meester in spitse teksten, vooral op de korte baan. In zijn jonge jaren, medio jaren zestig, werkte hij bij Moussault, Prad, DelaMar en FHV, legendarische reclamebureaus uit die tijd. Bij FHV bedacht hij de beroemde Brandaris-campagne ‘Hé kijk daar es’.Fred Canté was meer dan een copywriter, hij was ook een coach, mentor en vriend. Bij FHV, en later als freelancer en bij zijn eigen bureau, Canté c.s., stoomde hij aanstormend talent klaar voor een glanzende carrière in het schrijversvak. Van hem leerde ik hoe mijn commerciële pen als wapen te gebruiken. Later werkten wij samen aan een reeks boekjes met elk jaar een ander thema, waarvan dit jaar de twaalfde en laatste editie verschijnt.
Hij werkte voor klanten als Het Parool, Van Besouw en VNU. Ook voor goede doelen was hij actief. Jeugdtheater De Krakeling en ‘SOS–Kinderdorpen’ kwamen tot bloei mede dankzij de wervingsacties die Fred Canté belangeloos voor deze organisaties schreef. Tot zijn ziekte begon, konden zijn opdrachtgevers rekenen op zijn creativiteit, inzicht en penvaardigheid.
Gepassioneerd door jazz was hij een van de grootste kenners van het oeuvre van jazzpianist Thelonious Monk. In 1982 publiceerde hij de met Leen Bijl geschreven discografie Monk on Records, die internationaal als standaardwerk werd erkend.
Fred Canté overleed vorige week na een slepende en slopende ziekte, 67 jaar oud. Hij is in Amsterdam op Zorgvlied begraven. Zijn vrouw en twee dochters verliezen in hem een lieve man en vader, en ik een goede vriend en medeschrijver.
Chan Blok
Amsterdam, 29 april 2008