In memoriam: nooit meer postzegels
24-08-2012 (00:00) - Bureaus
Zonder dat de reclamewereld het in de gaten had, is haar een groot en veelzijdig vakgenoot ontvallen: Jos van de Pavert. Paaf voor vrienden. Pionier in farmacommunicatie. Bevlogen strateeg. Visionair. Bandleider. Conceptman. Kubist. Copywriter. Art Director. Dichter.
Gezegend met een uitmuntend stel hersens, een scherpe blik en een al even scherpe pen maakte hij zich dik 30 jaar geleden in snel tempo het vak eigen. En met succes. In korte tijd stampte hij samen met een aantal zielsverwanten een in farmacommunicatie gespecialiseerd bureau uit de grond: Spring Communication BV.
Jos was de kapitein van het schip en zorgde ervoor dat boot en bemanning ongeacht de omstandigheden op koers bleven. Zijn vulpen was daarbij zijn belangrijkste werktuig. Hij schreef er honderden plannen, teksten, overdenkingen, columns en liedjes mee en hanteerde de pen om zijn binnen het bureau befaamde ‘postzegels’ te maken: kleine gedetailleerde schetsen op ruitjespapier voorzien van -voor ons soms onleesbare- aanwijzingen in sierlijke letters. Niemand had zo’n mooi en karakteristiek handschrift als Jos. In de afgelopen jaren postzegelde hij op die manier ontelbaar veel campagnes in elkaar. Zelfs in zijn ziekenhuisbed kon je hem nog ingespannen zien krassen in een schetsblok. Zijn ‘stiffies’ bij de hand voor de finishing touch. Werken hield hem op de been. Werken is leven.
Een vers blok ruitjespapier ligt nu te wachten op tafel. Klaar voor nieuwe ideeën. Het blok kan lang wachten. Nooit, nooit zullen de vellen papier meer zo inspirerend, liefdevol en krachtig worden beschreven. De hand van de meester is stil. Net als wij.
Spring Communication BV