De toekomst van apps ligt in apps
31-10-2016 (20:19) - Column
Als je een iPhone hebt en dit nu leest, is de kans groot dat je je software inmiddels hebt geüpdatet naar iOS 10. Vermoedelijk heb je de eerste update daarvan al, 10.1, waarin Apple kleine bugs van het nieuwe besturingssysteem en de nieuwe Bokeh feature voor de iPhone 7 Plus heeft uitgebracht.
Misschien heb je ook al gemerkt dat apps onderling meer met elkaar communiceren dan voorheen. Heeft je kalender je al gemeld te moeten vertrekken als je op tijd wilt zijn voor een afspraak? En neemt hij meteen de huidige verkeersdrukte in Google Maps mee? Waar bij de ontwikkeling van apps de vraag ‘Wat kan mijn app binnen iOS?’ centraal stond, is die nu vervangen door ‘Wat kan mijn app binnen andere apps?’.
Want een app is steeds minder een geïsoleerd programma dat mensen zelf moeten openen. Het dient steeds vaker als extensie van andere apps. Denk aan TripAdvisor, die Maps voor je opent om restaurants in je buurt te laten zien of het bestellen van een Uber via Siri.
van ei naar spin
De app was voorheen een standalone iets, een ei met een schil waar jij van buitenaf zelf in moest. Websites waren dit ook, totdat Google en Facebook de mogelijkheid boden om steeds meer van jouw content op hun platform te ontsluiten. Het ei ontwikkelde zich tot een spin met poten overal in het web. Ik hoef niet naar IMDb om informatie over een film of acteur op te zoeken. Als ik de titel of naam intyp krijg ik al een overzicht van de relevante informatie bovenaan mijn zoekresultaten.
Voor apps gaat deze ontwikkeling steeds sneller. Het is dus belangrijk dat je app geïntegreerd is in dit systeem; in een wereld waarin data beschikbaar is via andere interfaces. Anders gezegd, hoe krijg je jouw content in andere apps?
integratie binnen andere apps
We zien dat binnen de nieuwe iOS van Apple hier veel aandacht aan is besteed, net als Google dat heeft gedaan als internetzoekmachine. Om de slag niet te missen moeten bedrijven zich hier bewust van zijn, want de toekomst van apps ligt in de integratie binnen andere apps. Dit betekent werk aan de winkel, want het is niet moeilijk, het is eigenlijk niets anders dan je website optimaliseren voor Facebook als je een link post. Je wil dat het plaatje er mooi uitziet, dat de tekst en overige data helder worden gecommuniceerd, zodat Google alle metadata goed indexeert, waardoor mensen sneller en makkelijker bij jouw content komen.
vindbaarheid & volledigheid
Bij deze dus een kleine oproep aan alle bedrijven die nadenken over apps als onderdeel van hun digitale strategie. Zorg voor aanwezigheid op mobiele platformen als iOS of Android. Maar doe dat niet in een gesloten omgeving. Zeker nu het online betaalverkeer een nieuw tijdperk in gaat. Betalingen buiten jouw bank-app om, via Whatsapp, iMessage of Siri zijn een kwestie van tijd. Hoe toegankelijk wil jij je systeem maken om dit te kunnen ondersteunen? Ben je daar al? Zo nee, hoe ver?
Het gaat om de vindbaarheid en volledigheid van je content. Heb je een app die content of interactie biedt? Hoe wil je die gegevens dan ontsluiten? Waarom zit je niet in Apple Maps als je informatie biedt die op een kaart getoond kan worden?
Het aanbod aan content wordt steeds rijker en in steeds meer verschillende vormen aangeboden. Hoe beter je de gebruikerservaring ernaartoe maakt, hoe blijer mensen zijn. En een blije klant is een… Juist. Aan de slag.
Arthur Stobbelaar, Senior Architect at TamTam