Seepje, VanMoof en The Flower Farm in de Finale Coolest Dutch Brands 2019
28-02-2020 (09:45) - Cool Brands
De jurydag van Coolest Dutch Brands 2019 bij Candid zit erop: de stemmen van de vakjury van creatives en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitter gecontroleerd. Na telling van de cijfers, bestond er geen twijfel over dat Seepje, VanMoof en The Flower Farm op 18 maart in de Finale staan. Dan kiezen publiek en vakjury wie aan de haal gaat met de de titel en de Coolest Dutch Brand Award 2019.
Op 27 februari pitchten
EARTH,
Plastic Whale,
Hertog Jan,
Seepje,
The Flower Farm en
VanMoof in de halve finale hun case bij de vakjury van creatives en strategen bij de supergastvrije host
Candid. Na zes gedreven en inspirerende presentaties, volgde de
discussieronde. Rond half elf 's avonds waren de stemmen gesteld. Seepje, VanMoof en The Flower Farm sprongen er in de jurybeoordeling onomstotelijk als beste uit. Op 18 maart aanstaande kiezen publiek en vakjury in de Finale welk van de drie merken zich Coolest Dutch Brand 2019 mag noemen.
recap
Nog even een recap: FONK heeft in 2019 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het thema draait bij de jurering dit jaar om actuele sustainable brands van Nederlandse komaf, die 'craft' in hun product en branding centraal hebben staan, en die vanuit dat vertrekpunt met lef en uitgekiende marketing aantoonbaar aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen.
vijf criteria
De genomineerde merken hebben zich in de eerste schriftelijke ronde aan de hand van vijf criteria aan de jury voorgesteld. Op basis van de schriftelijke presentaties zijn er door de jury zes
nominaties gekozen die hun case in de halve finale op 27 februari live hebben gepitcht. De vijf criteria waren ook het vertrekpunt voor de jurydiscussie:
1. Hoe veerkrachtig is het merk?
2. Hoe vernieuwend is de marketing strategie?
3. Hoe innovatief is het merk?
4. Hoe slim/intelligent worden (nieuwe) marketing communicatiemiddelen ingezet?
5. Resultaten:
a. Is er sprake van een waarneembare verschuiving in merkvoorkeur ten opzichte van het voorgaande jaar?
b. Is het merk het afgelopen jaar in marktaandeel en omzet gegroeid (cijfers niet perse noodzakelijk, wel percentages) ten opzichte van het voorgaande jaar?
powertalks
Op 18 maart aanstaande komen vakjury en publiek bijeen om uit de 3 genomineerde merken de uiteindelijke winnaar te kiezen. De genomineerde merken presenteren zich dan in een
powertalk waarna vakjury en publiek
na een vragenronde de winnaar van de Coolest Dutch Brand Award
2019 kiezen (Award design 2019:
Studio Piraat, ontwerp
Robert Bronwasser). Mochten de stemmen staken, dan geeft de stem van de vakjury de doorslag.
aanmelden voor finale & afterparty bij WPP campus Amsteldok
De voorbereidingen voor de Finale & Afterparty op 18 maart aanstaande zijn ondertussen volop in gang gezet. De finalisten en de jury ontmoeten elkaar dit jaar bij Het Parooltheater (Student Hotel, aan de Wibautstraat in Amsterdam. Wil jij ook je stem laten horen bij de finale van de Coolest Dutch Brand Award 2019 en de mellow afterparty met MassiveMusic meeleven?
Koop hier je ticket voor de finale ( €77 incl BTW).
Partners Coolest Dutch Brands 2019: De Ondernemer, Edelman Amsterdam, Ruwer, Studio Piraat, Hammerfest, Candid en Massive Music
Openingsfoto: 27 februari 20.30 uur. De presentaties zitten erop. Voor de mannen en vrouwen van EARTH, Plastic Whale, VanMoof, Seepje, The Flower Farm en Hertog Jan begon het grote wachten. Halen we de finale wel, of toch niet? 22.30 WAs de jury eruit. Seepje, VanMoof en The Flower Farm zijn door naar de finale op 18 maart.
Fotografie: Danto