BlaBlaCar een van meest gefinancierde start-ups van Europa

17-09-2015 (20:36) - Economisch

12.50 uur - BlablaCar, wereldwijd de grootste ride sharing community voor lange afstanden, kondigt een Series D investeringsronde aan van 200 miljoen dollar. Met meer dan 300 miljoen dollar aan investeringen tot nu toe, wordt BlaBlaCar één van de meest gefinancierde start-ups van Europa.

De investering is bedoeld om aan de vraag van versnelde groei in bestaande markten en de groei naar nieuwe markten te voldoen. BlaBlaCar wordt hierdoor één van de meest gefinancierde start-ups van Europa, met meer dan 300 miljoen dollar aan investeringen tot nu toe.

Met meer dan 20 miljoen leden in 19 landen creëert BlaBlaCar een betaalbare manier van reizen tussen steden op basis van de verspilde autocapaciteit. De dienst verbindt mensen die op zoek zijn naar lange afstandsritten met bestuurders die dezelfde kant op gaan, zodat beiden geld besparen doordat de reiskosten worden gedeeld. Dit model maakt BlaBlaCar leider op het gebied van de deeleconomie en helpt verkeer efficiënter en meer betaalbaar te maken.

BlaBlaCar’s oprichter en CEO Frédéric Mazzella vertelt: ‘Het is fascinerend om te zien dat onze visie aanslaat bij zoveel mensen wereldwijd, aangezien de BlaBlaCar-community zo snel groeit en opbloeit in elke nieuwe markt. We hebben een unieke dienst opgebouwd op basis van het uitgangspunt van echt delen. Deze investering helpt om nog veel meer van het potentieel te ontginnen de komende jaren.’

Sinds de investering van 100 miljoen dollar in 2014 is BlaBlaCar echt wereldwijd gegaan door uitbreiding naar drie continenten en zeven nieuwe landen, waaronder de drie opkomende markten Turkije, India en Mexico. BlaBlaCar had al een gevestigde positie in de Europese markt, maar de globale positie werd vooral versterkt met de overnames in Duitsland, Mexico en Oost-Europa, inclusief de overname van ’s werelds op één na grootste ride sharing service carpooling.com in april 2015.

Jeff Höring, Managing Director bij Insight Venture Partners dat de nieuwe investeriongsronde leidt, treedt toe tot de raad van bestuur. ‘Het is zeldzaam om een bedrijf te vinden waarvan de omvang al zo groot is, maar dat nog aan het begin staat van een veel groter verhaal.’

Momenteel is BlaBlaCar actief in de Benelux, Kroatië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, India, Italië, Mexico, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Spanje, Turkije, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk.
 


Bureaus

Media

Marketing