De Nederlander lijdt aan uitstelgedrag

17-08-2015 (07:17) - Economisch

7.17 uur - Zolang financiële zaken actueel en dringend zijn, zijn zelfs jongeren geïnteresseerd in geldzaken. Maar zodra het om geldzaken voor de lange termijn gaat, zakt de belangstelling dramatisch. 
 
Bovenstaande blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aegon. De bekende blauwe envelop mag zich in een grote belangstelling verheugen. 93% van de Nederlanders leest de post van de Belastingdienst meestal binnen een week. 
 
Pensioenbrieven daarentegen worden door de helft van de jongeren bijvoorbeeld niet of nauwelijks gelezen. En lol hebben ze er al helemaal niet in: driekwart van de jongeren stort zich liever op huishoudelijk werk dan op financiële planning.
 
90% van de ondervraagden kent het actuele saldo op de betaal- en spaarrekening, en dat is ongeacht hun leeftijd, geslacht of opleiding. Tegelijk weet maar 43% wat de financiële gevolgen van overlijden of arbeidsongeschiktheid zijn. En nog minder mensen (36%) weten wat ze bij hun pensionering krijgen. 
 
De Nederlander lijdt aan uitstelgedrag. En dat terwijl 83% financiële zaken wel degelijk belangrijk vindt. Terwijl 46% in het afgelopen jaar nog heeft gecheckt of verzekeringen nog bij de situatie pasten, keek maar 20% of het zou lonen om de hypotheek over te sluiten en heeft maar 6% pensioenadvies ingewonnen. 
 
De beperkte interesse uit zich ook in de tijd die men besteedt aan financiën: hoewel vrijwel iedereen (95%) elke maand op z'n minst een uurtje vrijmaakt voor financiële administratie, blijkt dat bijna de helft (43%) geen enkele tijd vrijmaakt voor financiële planning.
 

 


GfK/Aegon

Bureaus

Media

Marketing