Dit zijn de 8 verschillende bedrijfspersona’s

06-08-2015 (07:16) - Economisch

B2B-marketing en intelligence-dienstverlener Sizo karakteriseert acht unieke bedrijfsgedragstypes ofwel bedrijfspersona’s. 
 
De Nederlandse zakelijke markt bestaat vooral uit 'Regionale uitvoerders' (27%) en ‘Dagelijkse kantoorwerkers’ (25%), stelt de dienstverlener. Veel B2B-gerichte bedrijven segmenteren hun markt op basis van basis bedrijfskenmerken als branche, aantal medewerkers of omzet. Dit werkt goed voor marktafbakening of de indeling van sales teams, maar is onvoldoende geschikt voor effectieve (content) marketing. Daarvoor is een meer diepgaande segmentatie nodig. 
 
De acht types hebben overeenkomstige kenmerken, zo hebben de ‘Faciliterende beheerders’ (5% van de markt) en ‘Verstrekkende aanbieders’ (11% van de markt) gemeen dat er vooral bezoekers komen op bedrijfslocaties, terwijl dit type bedrijven zelf beperkt mobiel is. Voorbeelden zijn ziekenhuizen, sportscholen en restaurants. 
 
De ‘Regionale uitvoerders’ daarentegen zijn evenals de ‘Mobiele handelaren’ zeer mobiel. Zij hebben andere behoeften als het gaat om het gebruik van telecom producten, wagenpark, facilitaire producten en pandgebruik. Marketeers kunnen hier gericht hun content op aanpassen. 
 

 


Bureaus

Media

Marketing