Logistiek retailbedrijven moet beter. En rap!

14-01-2014 (08:29) - Economisch

De logistieke keten zal als gevolg van onder andere de toenemende online consumentenbestedingen tot aan 2020 continu blijven veranderen. Nederlandse bedrijven moeten zich rap op de snel veranderende competitieve wereld voorbereiden. Internationals als Amazon en Google hebben nu al een voorsprong. Dit concludeert de expertgroep Supply Chain van Shopping2020.
 
De expertgroep Supply Chain deed onderzoek naar de vraag welke logistieke competenties Nederlandse bedrijven moeten ontwikkelen om voor zichzelf een goede positie te kunnen verwerven in de off- en online retailmarkt in 2020. 
 
Frits van den Bos, Innovation Manager GS1 Nederland en gastheer van de expertgroep Supply Chain, licht toe: ‘Specifieke capaciteiten rondom flexibiliteit, informatie en samenwerking worden essentieel om te kunnen overleven en te kunnen concurreren in de supply chain van 2020. Ook het implementeren van standaarden om steeds meer informatie efficiënt met een toenemend aantal partners te kunnen uitwisselen wordt steeds belangrijker.’ 
 
De Nederlandse online consumentenbestedingen groeien in 2020 naar verwachting tot 33,2 miljard euro. Deze omzetverdubbeling ten opzichte van 2012 vraagt een aanpassing van supply chains, stelt de expertgroep. Nederlandse bedrijven moeten zich daarom rap aanpassen in een snel veranderende competitieve wereld, waarin partijen als Amazon en Google nu al een voorsprong hebben.
 
‘Ze moeten nadenken welke rol zij willen vervullen in het nieuwe retaillandschap. Als 1-uurslevering de nieuwe standaard wordt, betekent dit dat de opslag of het vervaardigen van producten in de buurt van de consument zal gaan plaatsvinden’, aldus Axel Groothuis, Partner Eurogroup Consulting en voorzitter van de expertgroep Supply Chain.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing