Meer vrouwen aan de top: maar hoe?

03-07-2015 (07:25) - Economisch

7.25 uur Vrouwelijke CEO’s zijn er veel te weinig, vinden velen. De top van de zakenwereld is nog steeds een mannenwereld. Misschien kan een onderzoek van Weber Shandwick zoden aan de dijk zetten.
 
Uit het onderzoek blijkt dat Vooral vrouwelijke executives met een interesse in een CEO-positie, schaars zijn. Ze hebben aanzienlijk minder interesse om chief executive te worden dan hun mannelijke collega’s (23 tegenover 32 procent). 
 
Toch is er goed nieuws: de interesse van vrouwelijke executives stijgt naar 29 procent, op het moment dat ze werken voor een vrouwelijke CEO. Hoewel de resultaten van het onderzoek aantonen dat er bij lange na geen gelijkheid is tussen mannen en vrouwen, tonen ze wel aan dat vrouwelijke CEO’s vandaag de dag een belangrijke rol vervullen in het doorbreken van het ‘glazen plafond’ voor de volgende generatie.
 
Ook de reputatie van vrouwelijke CEO’s heeft een positieve impact op vrouwen die een leidinggevende functie ambiëren. Daarnaast is het waarschijnlijker dat zij, in vergelijking met mannelijke executives, aangeven dat de reputatie van hun CEO’s hen beïnvloed hebben om in dienst te blijven bij bedrijven. 
 
Deze beïnvloeding van vrouwen is zelfs nog sterker als hun CEO een vrouw is. Het geslacht van de CEO speelt daarentegen bij mannelijke executives geen bijzondere rol in hun beslissing om bij een bedrijf te blijven.
 
Meer weten? Klik hier om het rapport ‘The Female CEO Reputation Premium? Similarities & Differences’, te bekijken.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing