Nederlander bezuinigt het meest op boodschappen in 2016

28-01-2016 (12:22) - Economisch

Bijna driekwart (73%) van de Nederlandse consumenten geeft aan te willen bezuinigen in 2016. Men denkt daarbij het meest te kunnen besparen op boodschappen (24%), gevolgd door energiekosten (20%), kleding (15%), vrijetijdsbesteding (14%) en vakanties (13%). Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen.
 
Volgens het Nibud houden veel huishoudens dit jaar voor het eerst sinds jaren per maand meer over. Toch blijkt dit de Nederlander er niet van te weerhouden om te blijven besparen op verschillende uitgaven.
 
aanbiedingen 
We proberen het meest te bezuinigen door prijzen te vergelijken (56%), aanbiedingen te gebruiken (54%), abonnementen te wijzigen of opzeggen (33%) of minder luxe te leven door bijvoorbeeld vaker de fiets te pakken in plaats van auto of openbaar vervoer (32%).
 
Een relatief nieuwe manier om te bezuinigen op verschillende uitgaven is te delen met andere consumenten. Deze zogenoemde deeleconomie wordt ook in Nederland steeds populairder.

Ondanks dat nog maar 2,2% daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid om spullen te delen met onbekenden via verschillende deelsites, staat een op de vijf Nederlanders er wel voor open om op deze manier geld te besparen. 39% van de Nederlanders deelt liever de auto of boormachine met vrienden of familie.

 


Bureaus

Media

Marketing