Nederlanders plunderen spaarrekening voor de feestdagen

10-11-2015 (17:15) - Economisch

Een vijfde Nederlanders plundert de spaarrekening voor de feestdagen in 2015. Een derde van de Nederlanders is wel heel verantwoordelijk bij het kopen van cadeautjes en geeft niet meer uit dan dat er op dat moment ook daadwerkelijk te besteden is.

Een groot deel van de consumenten wringt zich in allerlei bochten om de feestdagen te kunnen betalen. Een gemiddeld huishouden geeft ongeveer 243 euro uit aan cadeaus.

Dit is 5 euro meer dan in 2014, een stijging van 2,4%. Bijna één op de vijf (19%) gebruikt geld van de spaarrekening om dit te bekostigen, bij jongeren onder de 30 wordt zelfs door 27% het virtuele spaarvarken geplunderd. Dit blijkt uit onderzoeken van ActiePagina.nl.

Enkele statistieken uit het onderzoek:
- Een huishouden spendeert gemiddeld 243 euro aan cadeaus en 461 euro aan de feestdagen in totaal
- 19% Nederlanders gebruikt geld van spaarrekening voor aanschaf geschenken, 8% zet budget van dertiende maand of bonus in
- Nederlanders geven tijdens de feestdagen samen met Spanjaarden in verhouding het meeste uit aan eten en drinken

17% van de Nederlanders leeft in de maanden voorafgaand aan de feestdagen zuiniger om geld te sparen.

Bijna een tiende (8%) kijkt reikhalzend uit naar de dertiende maand of bonus als manier om de feestdagenuitgaven te bekostigen.

Een kleine groep grijpt zelfs naar verdergaande maatregelen: 5% gaat bewust rood staan bij de bank en 4% betaalt per creditcard zodat ze gespreid kunnen (af)betalen. Geld lenen van vrienden en familie wordt pas als allerlaatste redmiddel gezien (1%)2.

Een gemiddeld huishouden geeft dit jaar gemiddeld 461 euro uit aan de feestdagen. Dit is 7 euro meer dan vorig jaar, een toename van 1,4%. Niet iedereen verwacht echter dit jaar meer te gaan besteden.

Bijna één op de vijf (18%) denkt namelijk minder uit te geven dan vorig jaar. De redenen hiervoor zijn divers, maar hebben gemeen dat er minder geld te spenderen is: een stijging in maandelijkse lasten (23%), onverwacht grote uitgaven in 2015 (19%) of een baan verloren (11%).

De 8% die meer gaat besteden en verantwoordelijk is voor de gemiddelde stijging in uitgaven, doet dit omdat de financiële situatie verbeterd is (42%) of omdat de feestdagen met meer mensen gevierd worden waardoor extra aankopen nodig zijn (44%).
 


Bureaus

Media

Marketing