Nederlandse bedrijven weinig risicobewust

20-07-2015 (07:19) - Economisch

Nederlandse organisaties missen een focus op de risico’s die hun bedrijfsvoering internationaal kunnen bedreigen. 
 
Voor de top 10 risico’s geldt dat Nederlandse organisaties zich minder goed voorbereiden dan wat internationaal de norm is. Voor het risico waarvan internationaal de meeste organisaties wakker liggen - reputatieschade – hebben veel Nederlandse bedrijven geen plan klaarliggen om het risico te beheersen.
 
Dat blijkt uit de Global Risk Management Survey, een tweejaarlijks onderzoek van risico-adviseur en verzekeringsmakelaar Aon. In het onderzoek werden wereldwijd meer dan 1.400 CEO’s, CFO’s en risk managers ondervraagd, waarvan 124 uit Nederland. 
 

Dat Nederlandse organisaties minder goed voorbereid zijn op incidenten, blijkt uit het feit dat bij ruim een kwart van de Nederlandse organisaties (28%) de Raad van Bestuur geen risicomanagementbeleid heeft geformuleerd. Internationaal is dat slechts bij 16% van de organisaties het geval. Bovendien heeft bijna de helft van de Nederlandse organisaties (49%) geen formele risicomanagementfunctie, terwijl wereldwijd 71% van de organisaties dat wel heeft. 


Bureaus

Media

Marketing