‘Nog steeds te weinig kennis over IBAN’

29-01-2014 (08:28) - Economisch

Nederland moet per 1 februari over zijn op IBAN. Voor bedrijven wordt hier veel aandacht aan besteed, maar consumenten hebben vooralsnog weinig notie dat ze voortaan het langere rekeningnummer moeten gebruiken. 
 
Ared Yelkenci, algemeen directeur van cashback-platform Shopkorting signaleert dit bij de terugbetalingen via zijn cashback-platform: ‘Er is veel onwetendheid bij consumenten over IBAN. Onze klanten geven en masse nog hun oude korte rekeningnummer op.’
 
De voorbereiding voor de overgang op IBAN door banken, overheden en bedrijven is volle gang. Consumenten zijn daarentegen slecht geïnformeerd, meent Yelkenci: ‘Het IBAN is een veel langer rekeningnummer dan het huidige rekeningnummer, het is aangevuld met cijfers en letters. Men kent dit nummer nog niet uit zijn hoofd en op de bankpasjes staat nog het oude, korte rekeningnummer. Daardoor worden veel verkeerde IBAN-nummers of oude korte rekeningnummers opgegeven.’ 
 
‘Wij zijn een cashback-platform. We storten geld terug op de rekeningnummers van gebruikers die een online aankoop hebben gedaan via een bij ons aangesloten webshop. Zonder juist rekeningnummer kunnen we het geld niet terugstorten. We merken dat we vanaf begin dit jaar al veelvuldig gebruikers hebben moeten nabellen en mailen om het juiste rekeningnummer te achterhalen. Er heerst veel onduidelijkheid bij consumenten.’
 

 


Reacties

Het gaat niet om het feit dat er "onduidelijkheid bij de consumenten" zou zijn. Een formulering waarbij "de banken", voor de zoveelste keer de burgers van dit land de schuld (hun schulden) in de schoenen proberen te schuiven!
Wij zijn ook niet "slecht geïnformeerd", wij hebben absoluut geen zin in extra werk voor die banken, waarvan wij de meesten ook nog overeind moeten houden!
Wij hebben niet om een idioot lang nummer gevraagd. Je moet er een bril voor op doen, je moet de nullen tellen, het kost extra tijd, WIJ HEBBEN ER GEEN BEHOEFTE AAN "BUITENLANDJE SPELEN".
Want dáárom willen de banken het, omdat zij met zo'n belastend lang nummer makkelijker iets naar het buitenland kunnen overmaken.
Laten zij iets verzinnen waar wij geen last van hebben.
Wij maken meestal niets naar Letland of Frankrijk over, wij willen alleen een bedragje naar Dordrecht of Amsterdam overmaken. Stop met ons dat asociale IBAN gedoe op te dringen.
Wij doen allang meer dan genoeg!
Marijke Philips @ 31-01-2014 12:01 uur

Bureaus

Media

Marketing