‘Nog steeds te weinig kennis over IBAN’
29-01-2014 (08:28) - Economisch
Nederland moet per 1 februari over zijn op IBAN. Voor bedrijven wordt hier veel aandacht aan besteed, maar consumenten hebben vooralsnog weinig notie dat ze voortaan het langere rekeningnummer moeten gebruiken.
Ared Yelkenci, algemeen directeur van cashback-platform Shopkorting signaleert dit bij de terugbetalingen via zijn cashback-platform: ‘Er is veel onwetendheid bij consumenten over IBAN. Onze klanten geven en masse nog hun oude korte rekeningnummer op.’
De voorbereiding voor de overgang op IBAN door banken, overheden en bedrijven is volle gang. Consumenten zijn daarentegen slecht geïnformeerd, meent Yelkenci: ‘Het IBAN is een veel langer rekeningnummer dan het huidige rekeningnummer, het is aangevuld met cijfers en letters. Men kent dit nummer nog niet uit zijn hoofd en op de bankpasjes staat nog het oude, korte rekeningnummer. Daardoor worden veel verkeerde IBAN-nummers of oude korte rekeningnummers opgegeven.’
‘Wij zijn een cashback-platform. We storten geld terug op de rekeningnummers van gebruikers die een online aankoop hebben gedaan via een bij ons aangesloten webshop. Zonder juist rekeningnummer kunnen we het geld niet terugstorten. We merken dat we vanaf begin dit jaar al veelvuldig gebruikers hebben moeten nabellen en mailen om het juiste rekeningnummer te achterhalen. Er heerst veel onduidelijkheid bij consumenten.’