Online advertentiemarkt Q1: +9%
10-07-2015 (08:07) - Economisch
7.45 uur - De online advertentiemarkt is in het eerste kwartaal van 2015 met 9 procent gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Dit resulteerde in een omzet van 377 miljoen euro.
Adverteren op social platforms en video advertising laten grote groeicijfers zien, respectievelijk 43% en 26%. In de display categorie nam mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening. Dit blijkt uit onderzoek dat uitgevoerd is, in opdracht van IAB Nederland, door Deloitte.
Voor het eerst wordt er in de Online Ad Spend study een inschatting gegeven van adverteren op social platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In het eerste kwartaal van 2015 werd er totaal rond de 28 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei van 43% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Video advertising continueert de sterke groei van het afgelopen jaar. In een traditioneel zwak eerste kwartaal groeide de omzet van online adverteren via video’s met 26% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014.
IAB/Deloitte