PostNL kort postwinkeliers met 20 miljoen euro

15-04-2016 (15:32) - Economisch

Per 1 juli wil PostNL de vergoedingen aan haar retailpartners met 35 tot 40% verlagen. De 2500 winkeliers met een PostNL-punt in hun winkel gaan er dan gemiddeld € 9.000,- per jaar op achteruit bij PostNL. Dit blijkt uit een enquête van de Vereniging van Postretailers (VVP) onder de aangesloten winkeliers. In de Nederlandse detailhandel is grote verontwaardiging en onrust ontstaan over de handelwijze van PostNL.
 
Gerard van Wezenbeek, voorzitter van de VVP: 'Ik feliciteer de pakketbezorgers met de miljoenen investering die PostNL gaat doen ter verbetering van hun voorwaarden. Het is wel zuur dat dit betaald wordt door de 2500 winkeliers die ook iedere dag de klanten van PostNL helpen. Ik vind het nog steeds ongelofelijk dat PostNL zo fors in de vergoedingen aan winkeliers denkt te kunnen snijden. Terwijl die postwinkelier juist een belangrijke ambassadeursfunctie vervult met de PostNL-balie in zijn winkel.'
PostNL gaat voor meer dan € 20 miljoen per jaar korten op de vergoedingen voor de postwinkeliers. De kwaliteit die men wil verbeteren bij de pakketbezorgers, gaat ten koste van de PostNL-postkantoren. Het is niet voor niets dat Albert Heijn heeft moeten besluiten 156 PostNL-balies te sluiten.'
 
impasse
Het bestuur van de VVP heeft de afgelopen weken geprobeerd in gesprek met de PostNL-directie deze op andere gedachten te brengen. Dat is niet gelukt. Het bestuur onderzoekt nu alternatieve mogelijkheden om druk op PostNL uit te oefenen. Prikacties en juridische stappen worden niet uitgesloten, zegt Van Wezenbeek.

Bureaus

Media

Marketing