Reclame-uitgaven VK naar recordhoogte
27-10-2015 (09:18) - Economisch
De reclame-uitgaven in het Verenigd Koninkrijk namen in de eerste helft van 2015 met 5,8% toe naar een recordhoogte van 9.424 miljoen GBP, zo blijkt uit het Warc-uitgavenrapport van de Advertising Association.
Reclame-uitgaven blijven gedomineerd door de sterke prestaties van digitale platforms. Uitgaven aan online stegen in het eerste halfjaar met 13,3% naar £3.975 miljoen, waarbij mobiel internetten voor 79% van deze groei zorgde. Uitgaven aan mobiel adverteren namen met 52,1% toe, waarbij het de drempel van een miljard pond binnen een half jaar voor het eerst overschreed (£1.079 miljoen).
Een afzonderlijk onderzoek van Warcs Global Adspend Database legt de nadruk op de leidende positie van het Verenigd Koninkrijk, waarbij de grootste uitgave aan mobiel adverteren in Europa werd vastgesteld en de derde plek wereldwijd; na de VS en China.
Er werd eveneens een gestage toename in het eerste halfjaar geconstateerd voor radio (+2,9%), out-of-home (+2,3%), bioscoop (+2,7%) en direct mail (+4,5%). TV-reclame deed het bijzonder goed met een toename van 7,1% jaar-op-jaar, ondanks de impuls vanuit het FIFA Wereldkampioenschap in 2014. De voorspelling betreffende reclame-uitgaven voor televisie in 2015 is omhoog bijgesteld tot 7,1%.
SPOT/Warc