Royaan plukt vruchten van Kwekkeboom Oven

14-04-2016 (09:53) - Economisch

In 2015 noteerde snackfabrikant Royaan, onder meer eigenaar van de consumentenmerken Kwekkeboom en Van Dobben, een omzetstijging van 15% ten opzichte van 2014. De fabrikant profiteerde vooral van het succes van de in 2014 geïntroduceerde range Kwekkeboom Oven snacks.

De omzet kwam uit op € 80,1 miljoen (2014: € 69,6 mln). Royaan zag een stevige groei in de out-of-home markt met het merk Van Dobben. Met een omzetgroei van 14% deed het merk het uitstekend in de Food Service markt (horeca, snackbars, tankstations, catering e.a.). Het gecombineerde marktaandeel in Retail verdrievoudigde bijna en liep op van 4,1% naar 11,8%.

ovenheerlijk
In Retail creëerde Kwekkeboom Oven een nieuwe vriesverscategorie met haar nieuwe assortiment ovensnacks. In een jaar tijd kwam de consumentenomzet van Kwekkeboom Oven uit op meer dan €14 miljoen euro en verkocht het merk meer dan 35 miljoen snacks (ca. 3,6 miljoen verpakkingen). 
 
nummer 2 in snacks 
Bart Bakker, ceo van Royaan blikt tevreden terug op het afgelopen jaar: ‘We zijn van oudsher een Foodservice bedrijf, en dat blijven we ook. Van Dobben doet het daar buitengewoon goed. In Retail hebben we daarbij met onze ovensnacks de vriesversmarkt veranderd en zijn inmiddels nummer 2 in de gehele snackcategorie.’
 
van frituur naar oven
Op de vraag of Kwekkeboom Oven net als in Retail ook zo snel in de Food service markt een succes wordt, zegt Bakker het volgende: ‘Food service wordt nu vooral door de frituur gedomineerd, dat zal ook niet van vandaag op morgen veranderen. Onze Oven entree gaat hier langzaam. De Oven snacks van Kwekkeboom komen eigenlijk pas in beeld bij partijen die niet op locatie willen of mogen frituren. Denk aan inflight cateraars, verkooppunten op Schiphol of tankstations die uit brandpreventieoogpunt dat niet doen. Kwekkeboom Oven is voor die doelgroepen een kans om nieuwe klanten te winnen.’
 
prijzenkast Kwekkeboom Oven
Kwekkeboom Oven sleepte afgelopen jaar diverse nominaties en prijzen binnen, als laatste de nominatie van werelds beste food product. Deze prijs zal in oktober 2016 worden uitgereikt in Parijs tijdens de belangrijkste internationale Food vakbeurs SIAL. 
 

Bureaus

Media

Marketing