Schuldenlast Ziggo loopt op naar 7 miljard
06-08-2015 (07:15) - Economisch
7.16 uur - Kabelaar Ziggo heeft in het tweede kwartaal een hogere schuldenlast gecreëerd, minder klanten weten te behouden en slechter gepresteerd. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Liberty Global.
Op 13 april dit jaar gingen Ziggo en UPC samen in het nieuwe Ziggo. 56.600 klanten zegden de grootste kabelaar van Nederland de wacht aan; zowel op het vlak van televisie (56.600), internet (10.600) en telefonie (19.500) daalden de klantenaantallen.
De penetratie van digitale televisie steeg weg licht, naar 80,0 procent. Het aantal mobiele telefonieabonnees nam wel toe: 20.400 nieuwe klanten voor de dienst Ziggo Mobiel noteerde het bedrijf. Ook het aantal Horizon boxen steeeg met 62.000 naar 437.000. In totaal blijven 4,19 miljoen klanten Ziggo en Liberty Global trouw.
De schuldenlast bij het bedrijf is in totaal gestegen tot een recordhoogte van 7,404 miljard euro, De omzet van de kabelaar bedroeg 617,9 miljoen euros. Dat is 9,9 miljoen euro lager dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Opvallend is ook de enorme afwaardering en ammortisatie: in Q2 maar liefst 273,8 miljoen euro (in Q1, 2015 nog 269,5 miljoen euro). De gemiddelde klant besteedt bij Ziggo 44,52 euro per maand.