Sollicitanten voorzichtig met social mediagebruik
06-12-2013 (08:30) - Economisch
Werkzoekenden zijn zich zeer bewust van hun social media gedrag tijdens het solliciteren, blijkt uit onderzoek van Jobbird.com. Ze houden er rekening mee dat recruiters en potentiële werkgevers hen tijdens het sollicitatieproces screenen op hun social media-kanalen zoals Facebook en Twitter.
46% van de werkzoekenden geeft aan zich daarom professioneel te presenteren op social media, blijkt uit onderzoek van Jobbird.com. 40% van de werkzoekenden schermt zelfs alle social media kanalen geheel af, zodat bijvoorbeeld Facebookberichten en foto’s niet bekeken kunnen worden.
Dat social media gedrag invloed heeft op de kans om aangenomen te worden, bleek al uit eerder onderzoek van StepStone. Maar liefst een kwart van de sollicitanten zou afgewezen worden vanwege social media gedrag. Het posten van ongepaste commentaren of afbeeldingen bleek de belangrijkste reden.
Het onderzoek van Jobbird.com wees verder uit dat slechts 11% van de werkzoekenden totaal geen rekening houdt met de inhoud van zijn of haar social media berichtgeving in relatie tot het sollicitatieproces.