Wat lag er onder de kerstboom?

27-12-2015 (22:27) - Economisch

De verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft in de drie weken voor kerst een extra online omzet van € 207 miljoen gegenereerd. Dit is een stijging van 46% ten opzichte van de gemiddelde weekomzet. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en DHL Parcel, uitgevoerd door GfK. 
 
Benieuwd wat er zoal onder de kerstboom ligt? Hieronder vind je een overzicht. 
 
Het totaal aan online bestedingen in de periode van 6 december tot en met 24 december komt hiermee uit op € 658 miljoen. Twee derde van de ondervraagde online retailers verwachtte al een toename van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar. 
 
Deze verwachting blijkt uit te komen. Waar de gemiddelde weekomzet van online retailers vorig jaar in de drie weken voor kerst met 38% toenam, zorgt de kerstperiode dit jaar voor een nog grotere impuls. 

24% hoger dan vorig jaar
Online retailers zien hun omzet aan producten dit jaar met 46% toenemen tot € 219 miljoen euro per week. Zo shopt de consument online in de periode voor kerst € 658 miljoen bij elkaar. Deze omzet komt 24% hoger uit ten opzichte van de € 530 miljoen van vorig jaar. 

De kerstperiode wordt hiermee voor de online retailers steeds belangrijker. Wanneer ook de vergelijking wordt gemaakt met de periode voor Sinterklaas, is te zien dat de gemiddelde weekomzet in de periode voor kerst sterker toeneemt dan in de periode voor Sinterklaas (+24%). Ook voor de komende jaren verwachten online retailers dat de verkoop van kerstcadeaus en -artikelen een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Twee derde van de online retailers voorziet een verschuiving in de feestdagenomzet van Sinterklaas naar kerst. 
 
de drie grote steden
66% van alle Nederlanders die cadeaus kopen voor de feestdagen, koopt cadeaus voor onder de kerstboom, zo blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van GfK onder ruim 20.000 consumenten. 
 
In de drie grote steden is het kerstfeest het meest populair, hier ligt dit percentage ruimschoots hoger op 77%. In de noordelijke provincies ligt er minder vaak iets onder de kerstboom (50%).
 
pakketvervoerders
Van alle pakketten wordt het grootste deel nog steeds thuisbezorgd. Wel ziet DHL een duidelijke groei in het aantal pakketten dat klanten bezorgd willen hebben in Parcelshops. Samen met het groeiend aantal Parcelstations, de pakketkluizen, gaan zij een serieus alternatief vormen voor thuisbezorging.
 

Wat ligt er onder de kerstboom? 

Traditionele cadeaus, zoals boeken, huishoudelijke apparaten en parfums blijken ook dit jaar het meest populair te zijn op de verlanglijstjes. Hieronder een overzicht van de cadeaus die het vaakst onder de kerstboom liggen: 
 
Speelgoed & Games
Gezelschapsspel: Poepspel 
Bordspel: 30 Seconds
Bordspel: Monopoly Classic
Game: Call of Duty: Black Ops 3
Game: FIFA ‘16
Game: Just Dance 2016

Dvd
Binnenstebuiten
The Hunger Games - Mockingjay
Jochem Myjer - Even geduld a.u.b.

Muziek
Adele - 25
Marco Borsato - Evenwicht
Coldplay - A head full of dreams
 
Boeken
Jamie Oliver - Superfood voor elke dag
Claudia de Breij - Neem een geit
Joris Luijendijk - Dit kan niet waar zijn
Hugo Borst - Ma
 
Elektronische en huishoudelijke apparaten
Smartphones (Apple iPhone 6 en Samsung Galaxy S6)
Playstation 4 en Xbox One
Sporthorloges en fitness trackers
Airfryers
Espressomachines
Action camera’s
 
Parfum
Chanel – Coco Mademoiselle (dames)
Lancôme – La vie est belle (dames)
Yves Saint Laurent – Black opium (dames)
Paco Rabanne – 1Million (heren)
Chanel – Bleu de Chanel (heren)
 
Bekijk hier de infographic van de onderzoeksresultaten 
 

 


Bureaus

Media

Marketing