Wat zijn de businessmodellen voor 2020?
23-01-2014 (08:20) - Economisch
Wat zijn de succesvolle businessmodellen in 2020? Met die vraag ging de expertgroep Business Models van Shopping 2020 aan de slag. Na bestudering van vier basismodellen luidt de conclusie: bedrijven zijn altijd in beweging door de juiste combinatie van businessmodellen toe te passen.
‘Met behoud van je missie steeds reageren op de snel veranderende omstandigheden, daar gaat het om in de komende jaren’, vertelt voorzitter van de expertgroep Joost Steins Bisschop van Jungle Minds. Hij benadrukt dat het tempo waarmee nieuwkomers de markt binnentreden ongekend hoog is.
De expertgroep Business Models onderzocht de business modellen die een directe relatie met consumenten hebben (B2C) in drie sectoren: retail, reizen en financiële producten. Uit het onderzoek zijn vier basis business modellen naar voren gekomen: Market Place, Generic Reseller, Specialist Reseller en Brand Direct-to-consumer. De expertgroep benadrukt in haar rapport dat de vier modellen onderling verschuiven en gecombineerd kunnen én moeten worden. Het zal juist die lenigheid zijn die het succes van een gaat bepalen.