616 miljoen voor winst WK

26-05-2010 (00:00) - Marketing

Nederlanders hebben 616 miljoen euro over voor de wereldtitel, ofwel gemiddeld 47 euro per persoon. De aanstaande Oranjegekte zal duidelijk zichtbaar zijn in onze uitgaven: 15% van de Nederlanders drinkt tijdens het WK meer dan anders, een op de vijf zegt zich te laten beïnvloeden door WK-acties in de supermarkt en we kopen voor gemiddeld 5 euro Oranjespullen. Hoewel we volop achter Oranje staan, lijkt voetbal voor nuchtere Nederlanders toch eerder een bijzaak, zij het de belangrijkste die er is. In Brazilië, dé favoriet volgens Nederlanders, lijkt voetbal meer de hoofdzaak. Brazilianen hebben gemiddeld 813 euro over voor de titel en zouden er zelfs drie volle werkweken aan vakantiedagen voor inleveren. Dit blijkt uit de eerste publicatie van ING WK-nomie; een omvangrijk nationaal en internationaal onderzoek van de ING naar de economische impact van het WK-voetbal.

Als hoofdsponsor van Oranje ontplooit de ING veel initiatieven rondom het WK. Een van de initiatieven waarmee de ING de komende weken volop naar buiten treedt, is het onderzoek ING WK-nomie. Charles Kalshoven, hoofdeconoom ING Economisch Bureau: ‘Hoe beter het Oranje vergaat, des te gunstiger dat is voor de Nederlandse economie. We zien de invloed van het WK terug op de werkvloer, in de detailhandel maar ook in het consumentenvertrouwen en de bestedingen. Zo verwachten Nederlanders ruim 60 miljoen euro uit te geven aan Oranje fanartikelen. Ook het eetpatroon verandert. Veel voetbalfans (18%) kiezen op wedstrijddagen voor kant-en-klaarmaaltijden en rond de wedstrijden stijgt de alcoholconsumptie: 15% van de Nederlanders drinkt tijdens het WK meer dan anders. Een deel van de supporters gaat minder of zelfs niet met vakantie en besteedt zijn euro’s daardoor in Nederland in plaats van in het buitenland.’

Een op de negen werkende Nederlanders is van plan Oranje ook tijdens werktijd te volgen. Veel wedstrijden worden onder werktijd uitgezonden, zoals de openingswedstrijd van Oranje tegen Denemarken. Als tijdens een wedstrijd 11% van werkend Nederland met iets anders dan werk bezig is, zijn dat al gauw 1,5 miljoen verloren werkuren. Daar staat tegenover dat 23% van de werknemers verwacht dat het WK de sfeer verhoogt op het werk.

Op de werkvloer wordt niet alleen gepraat over het voetbal en ernaar gekeken, veel werknemers wagen ook een gokje en doen mee met een voetbalpool. Ruim een kwart van Nederland doet mee aan een of meerdere pools, op het werk of met vrienden. Gemiddeld zetten ze 15 euro in, wat betekent dat er tijdens het komende WK 54 miljoen euro op het spel staat.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch