Adidas, Heineken of Nike meest Olympische merk?
02-08-2012 (08:31) - Marketing
Net als bij eerder EK, WK en Olympische winterspelen meet Telegraaf Media Nederland bij de Olympische zomerspelen wie de meest effectieve campagne heeft rondom het evenement. Aan het begin van de Spelen wordt Adidas gezien als meest Olympische merk, op de voet gevolgd door Heineken en Nike. De dranken AA Drink en Coca Cola complementeren de top 5 van Olympische merken.
In de top 10 van merken die worden geassocieerd met Oranje- en haar topsporters, staan veelal dezelfde merken als in de Olympische top 10. Toch zijn er enkele verschillen. Heineken staat aan deze top 10 bovenaan. Ook de banken Rabobank en ING staan hoger in de top 10 van Oranjemerken. Deze merken richten zich meer op onze eigen topsporters, terwijl merken als Coca Cola, Nike en Adidas zich meer verbinden aan het evenement en haar (internationale) topsporters.
Top 10 Merken die geassocieerd worden de Olympische Spelen en Oranje(topsporters): Gevraagd met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken) op 27 juli 2012:
Olympische Spelen top 10
1 Adidas
2 Heineken
3 Nike
4 AA Drink
5 Coca Cola
6 Rabobank
7 Aquarius
8 NOS
9 ING
10 De Telegraaf
Oranje (topsporters) top 10
1. Heineken
2. Adidas
3. Rabobank
4. AA Drink
5. ING
6. Nike
7. NOS
8. Aquarius
9. Nationale Nederlanden
10. Coca Cola
Een kwart van de mensen geeft aan een reclame van Heineken rondom de Olympische Spelen gezien. Ook de Olympische campagnes van Coca Cola (13%), Rabobank (12%), De Telegraaf (9%) en de NS (8%) zijn goed opgemerkt. Overige merken waarvan de Olympische campagne is opgevallen, zijn Randstad (7%), NOS (7%), ING (6%), Albert Heijn (6%) en McDonalds (6%).
Telegraaf Media Nederland blijft de associatie met Oranje en de Olympische Spelen de komende weken meten en zal de uitslag na afloop bekend maken. Tevens doen alle adverteerders die in De Telegraaf, in Sp!ts, op Telegraaf.nl en via De Telegraaf apps inhaken op de Olympische Spelen mee aan de “Wakkere Inhaakwedstrijd”. De beste inhaker op de Olympische Spelen wordt gehuldigd en krijgt een gratis plaatsing in de krant.