Adverteerders afwachtend met cookiewet

28-06-2012 (08:42) - Marketing

Online marktingbureauTraffic4u onderzocht onder 125 grote e-commerce adverteerders wat de gevolgen zijn van de nieuwecookiewet. Deze omstreden wet is 5 juni in werking getreden en schrijft websites voor dat ze hun bezoekers moeten informeren over en toestemming vragen om onder andere tracking cookies te mogen plaatsen. Op dit moment voldoet vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze wet. Het onderzoek van Traffic4u maakt duidelijk dat meer dan de helft van de ondervraagde adverteerders een eigenkoers vaart en ook niet van plan is voor 100% aan de wet te voldoen.
 

Voor 25% van de ondervraagde bedrijven is de wet nog onduidelijk. Ruim 60% omschrijft de houding ten opzichte van de cookiewet als afwachtend. De nieuwe wet schrijft ook voor dat er toestemming gevraagd moet worden voor tracking cookies die gebruikt worden bij analytics. 63% van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen toestemming te gaan vragen voor analytics of nog geen beslissing te hebben genomen op dit punt. Gert-Jan Munneke, directeur-eigenaar Traffic4u: ‘Het is logisch dat veel bedrijven een eigen koers varen en een afwachtende houding aannemen. Ze weten niet goed hoe ze met de nieuwe wet moeten omgaan. Daarbij  zijn veel bedrijven afhankelijk van analytics voor de optimalisatie van hun website en online marketing inzet.’ 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch