Alcoholvrij bier wint terrein
04-07-2012 (08:40) - Marketing
Steeds meer bierdrinkers omarmen alcoholvrij bier. Ruim een op de drie bierdrinkende Nederlanders drinkt wel eens alcoholvrij bier. In 2011 was dit nog ruim een kwart. Deze trends volgen uit het Nationaal Bieronderzoek dat Nederlandse Brouwers heeft laten uitvoeren onder meer dan 500 bierdrinkende Nederlanders. De groei in het segment alcoholarm en -vrij bier, blijkt ook uit de consumptiecijfers van Nederlandse Brouwers. In 2011 is er in dit segment een stijging zichtbaar van ruim 30% ten opzichte van 2010.
Het alcoholvrij segment zit duidelijk in de lift. In 2012 geeft 36% van de bierdrinkers aan wel eens alcoholvrij bier te drinken tegenover 28% in 2011. Belangrijkste motieven hiervoor zijn vooral dat men soms even geen alcohol wil drinken (46%) gevolgd door het motief dat men even geen alcohol mag drinken (42%). Een vijfde zegt alcoholarm/vrij te drinken omdat zij het ook echt lekker vinden (19%). Vrouwen drinken het vaker dan mannen (44% versus 30%) en drinken vaker dan mannen alcoholvrij bier omdat zij dit lekker vinden.
De totale bierconsumptie is in 2011 met 23,6 miljoen hectoliter nagenoeg stabiel gebleven. Het verbruik in liters per hoofd van de bevolking is 71,7. De top 5 van meest favoriete bieren is constant: pils gevolgd door witbier, overig speciaal bier, bokbier en rosébier. Vrouwen schalen rosébier hoger in dan mannen als favoriete bier. Deze biersoort komt op de derde plaats bij de dames. Naast alcoholarm- en alcoholvrij bier is er in 2011 ook een opvallende stijging in het segment speciaalbieren met 6,3% naar 308.270 hectoliter.