Apple verslaat Google
10-05-2011 (09:27) - Marketing
Het afgelopen jaar is de merkwaarde van Apple met 84 procent gestegen. Het is hierdoor het meest waardevolle merk ter wereld geworden. De producent van onder meer de iPad en iPhone stoot hiermee Google na vier jaar van de troon. De derde plaats wordt ingenomen door IBM. Dit kwam naar voren uit het zesde jaarlijkse onderzoek naar de top 100 van de meest waardevolle merken wereldwijd: BrandZ van Millward Brown. Daarnaast blijkt dat negentien van de honderd merken in de lijst afkomstig zijn uit opkomende markten.
Het merk Apple is sinds 2006 met 859% in waarde gestegen, aldus Millward Brown. De merkwaarde van Apple staat nu op $153,3 miljard. Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat na de economische crisis alle merken uit de top 100 samengenomen met 17% in waarde zijn gestegen. Hiermee zijn alle merken uit de top 100 bij elkaar $2,4 triljoen waard. Opvallend is dat maar liefst negentien merken uit de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) afkomstig zijn. In 2006 waren dit nog maar twee merken.
De BrandZ top 100 ‘most valuable brand’ onderzoek is het enige onderzoek ter wereld dat, naast financiële data, marktwaardebepalingen, analyserapport en risicoprofielen, ook meeneemt hoe mensen denken over de merken die ze kopen. Het onderzoek bestaat uit een ranglijst en een analyse van de top 10.
Volgens Rob van Benthem van Millward Brown Nederland is een sterk merk heel belangrijk wanneer je wereldwijd succes wilt hebben met je bedrijf. 'Vorig jaar, toen de economie overal ter wereld aan het bijkomen was van de economische crisis, zijn alle merken uit de top 100 met 17% in waarde gestegen. Sinds 2006 zijn de merken zelfs met 64% waarde toegenomen. Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk.'
Dit jaar staat Shell op de 51e plaats in de top 100. Dit is een lichte daling vergeleken met 2010, toen Shell op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst stond. De merkwaarde van vijftien miljard dollar is onveranderd gebleven. In de categorie Oil & Gas staat Shell op de tweede plaats, vlak onder het Amerikaanse ExxonMobil. Het Nederlandse biermerk Heineken is de nummer drie op de lijst van de meest waardevolle biermerken wereldwijd. Heineken’s merkwaarde is ten opzichte van vorig jaar met 26% gestegen naar $ 6,5 miljard.