Autobranche mist veel kansen

18-02-2010 (09:44) - Marketing

Een uitgebreid Europees onderzoek door management consultancy BearingPoint en CRM consultants Multi-M/IT onthult het falen van de autobranche om actie te ondernemen op testritaanvragen van potentiële klanten. Ook in Nederland is dit het geval. Het onderzoek is gehouden onder negentien automerken in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Via de websites van autofabrikanten werd in totaal 2.500 maal een brochure of testrit bij een autodealer aangevraagd. Het resultaat: in 44% van de gevallen werd geen brochure ontvangen binnen zeven dagen. Nog slechter zijn de resultaten bij de testritaanvragen: binnen vier dagen had 63% nog geen contact gehad met een dealer. Na 14 dagen werd het onderzoek afgesloten; op dat moment was 45% van de testritaanvragen nog steeds onbeantwoord.

Ricardo Tulkens, Automotive Partner bij BearingPoint: ‘Over het algemeen is iedereen in de automotive sector het met elkaar eens dat 2010 een uiterst moeilijk jaar wordt. Slooppremies hebben de vraag kunstmatig omhoog gestuwd en gaven in 2009 een impuls aan autoverkopen. Fabrikanten zullen echter dit jaar zeker de impact gaan voelen van een laag consumentenvertrouwen. Met dit in het achterhoofd, laat ons onderzoek een verontrustend beeld zien van merken die er niet in slagen om effectief te reageren op klanten die interesse hebben in een nieuwe auto. Alle merken zijn ervan overtuigd dat een klant eerder een auto koopt na een testrit. Daarom is het voor hen de moeite waard om zorgvuldig de resultaten van dit onderzoek tot zich te nemen, want deze laten een duidelijk onvermogen zien om serieuze interesse in producten om te zetten naar verkoop.’
 


Bureaus

Media

Economisch