Betalen voor Facebook? Nee, bedankt!

29-06-2011 (09:29) - Marketing

De populariteit van Facebook vertaalt zich nog niet naar een grote bereidheid om ervoor te betalen. Van alle Facebook leden wil 15 procent ervoor betalen. Bij Twitter is dit 10 procent en Hyves 6 procent. LinkedIn heeft nog de beste kaarten op zak. Van hun leden wil 26 procent een betaald abonnement nemen. In het algemeen willen gebruikers van sociale media overigens niet meer kwijt zijn dan 2,50 euro per maand. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat werd gehouden onder 1.000 Nederlandse gebruikers van sociale netwerken, in opdracht van het media adviesbureau Stroom.

Online sociale netwerken blijven onverminderd populair.  Bijna de helft van de respondenten is op meer netwerken actief dan een jaar geleden. De toenemende tijd die men aan meerdere sociale netwerken besteedt is vooral ten koste gegaan van TV kijken, surfen op internet en het lezen van een krant of magazine. Bij één op de tien respondenten gaat het zelfs ten koste van de studie of het slapen.

Slechts 15 procent van de gebruikers van sociale media zegt echter dat hun sociale leven er door sociale media op vooruit is gegaan. Uiteraard kan men makkelijker met vrienden in contact blijven, zien waar anderen mee bezig zijn en informatie met elkaar delen. Sociale media worden echter veel minder gebruikt om nieuwe mensen te ontmoeten of omdat men bang is iets te missen. Grootste irritaties zijn de onzinnige posts, het gebrek aan privacy en mensen die alleen maar leuke dingen over zichzelf publiceren. Ook het plaatsen van zakelijke berichten op privé netwerken en andersom, kan op weinig sympathie rekenen. Een kwart van de gebruikers heeft dan ook wel eens de behoefte om alle sociale media accounts op te zeggen.
 


Reacties

ik denk dat ze genoeg verdienen met advertenties niet?
Roy @ 29-06-2011 10:05 uur
heb gehoord dat er een nieuw social medium op komst is dat de strijd met Facebook op een aantal vlakken wil aangaan. heet geloof ik Proffer of zo. iemand al iets van gehoord?
Bert @ 29-06-2011 11:00 uur

Bureaus

Media

Economisch