Budgetten Mobile Marketing zullen fors groeien
19-09-2012 (08:41) - Marketing
Mobile Marketing Nederland heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van mobile marketing bij de top 500 adverteerders in Nederland. In het onderzoek is zowel de huidige als de toekomstige status van mobile marketing onderzocht. Adverteerders hebben antwoord gegeven op de vraag welke doelstellingen zij met mobile marketing willen bereiken, welke sterke punten daar voor kunnen zorgen en hoe de budgetten voor mobile marketing gaan veranderen. Daarnaast is er ook aandacht besteed aan de obstakels die een rol spelen bij bedrijven die geen mobile marketing (gaan) inzetten.
Zowel de inzet van mobile marketing als de mobile budgetten zullen de komende twee jaar sterk toenemen. In totaal zijn voor het onderzoek 304 bedrijven benaderd. Op dit moment heeft 63% van de onderzochte adverteerders ervaring met mobile marketing. Van de 37 procent die er nog geen ervaring mee heeft, verwacht ruimt driekwart hiermee binnen twee jaar te beginnen. 20 procent weet het nog niet zeker en slechts 4 procent zegt in het geheel niet van plan te zijn mobiele marketing in te gaan zetten.
De inzet van mobiele marketing zegt op zich niet veel over de toekomstige status van het kanaal. Immers, een adverteerder kan besluiten zijn doelgroep met een eenmalige mobiele actie te bereiken. Daarom is ook gekeken naar de integratie van mobiel in de marketingmix. Had mobiel twee jaar geleden nog een sterk experimenteel karakter, inmiddels is het bij 23 procent van de bedrijven een geïntegreerd onderdeel. Voor de toekomst worden een verdergaande integratie verwacht. Ruim 65 procent wil mobiel volledig in de marketingmix laten integreren. Bij 70 procent van de respondenten is het budget de afgelopen twee jaar gegroeid en 72 procent verwacht de komende twee jaar meer te gaan uitgeven (22 procent zelfs meer dan 50 procent) Daarvan zal het meeste geld gaan naar mobiele apps en sites.
Op dit moment is de mobiele site de meest gebruikte vorm van mobile marketing. Bijna 60 procent geeft aan hierover te beschikken. Voor bijna alle vormen van mobile marketing wordt een stijging verwacht. De mobile app wordt de meest gebruikte vorm van mobile marketing (89 procent), terwijl ook het gebruik van location based services (van 2 naar 37 procent) en mobile coupons (van 5 naar 23 procent) sterk zal groeien.
Adverteerders willen mobile marketing vooral inzetten om de directe verkoop te stimuleren (55 procent). Daarnaast worden als doelstellingen genoemd het ondersteunen van specifieke promoties (41 procent), het genereren van merkbekendheid (39 procent) en engagement creëren (34 procent).